Fortsätt till huvudinnehåll

Jag fann dig - Lisa Jewell

Jag fortsätter att beta mig igenom Lisa Jewells böcker efter att ha återupptäckt henne förra året.

Jag fann dig börjar med att den ensamstående trebarnsmamman Alice tittar ut genom fönstret på sitt hus som ligger i ett litet samhälle i East Yorkshire och ser en man sitta på stranden. Det är kallt och regnar ändå sitter han bara där och tittar på havet i flera timmar. Tillslut går hon ut för att ge honom e jacka och fråga om han behöver något. Det visar sig att han inte har någon aning om vem han är, vad han gör på stranden och hur han kom dit. Alice bjuder in honom till sitt hem och låter honom sova i gårdshuset som hon brukar hyra ut ibland. Bara över natten är planen. Hennes barn och bästa kompis är högst skeptiska till.

Boke handlar också om 21 år gamla Lily från Ukraina. Som nyss gift sig med en engelsman oc flyttat med honom till London. En dag kommer han inte hem från jobbet. Hon är övertygad om att något har hänt honom och anmäler honom försvunnen till polisen. De tar henne först inte på allvar men när han inte har komit hem på nån dag och hon tjatar så tar de emot anmälan. Hon lämnar hans pass till polisen som upptäcker att det är falskt och att den man hon tror att hon git sig med egentligen inte existerar.

Jewell tar oss också med tjugo år tillbaka i tiden i samhället där Alice bor. Där får vi lära känna en familj som är där på sommarsemester. När tonårsdottern i familjen blir förälskad i en ung man så utveclas den lugna semestern till något helt annat.

Vid första anblick så kan man tro att det här är ett lätt mysterium att lösa, men riktigt så lätt är det inte. de senaste böckerna jag läst av Jewell har varit en blandning mellan spänningsroman och feelgood, så även denna. Alice historia och hennes möte med den mystiske mannen på stranden (som hennes yngsta dotter döper till Frank - de måste ju kunna kalla honom något!) följer mönstret av en bra feelgood. Alice har lämnat ett stuligt liv i Londin bakom sig, tagit barnen med sig och flyttat till landet där hon byggt upp ett nytt liv åt dem, skaffat hundar och försörjer sig genom att skapa konstverk av gamla kartor. Men så finns där de andra berättelserna som inte är särskilt mysiga och trevliga och bidrar till ett mörker i boken och gör att man snabbt vill komma till slutet för att veta hur allt var.

En bra bok även om det inte är hennes bästa. Men en god historia och Jewell är en bra berättare med fokus på människor och karaktärer. Läs den gärna

Boken ges ut av Printz Publishing och kan köpas på Adlibris och Bokus.

Andra som bloggat om boken är Bokparet, stories from the city och Mysterierna.












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t