Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten Andrew Nicoll

Den gode borgmästaren - Andrew Nicoll

Den gode borgmästaren utspelar sig i den uppdiktade staden Dot belägen någonstans vid den baltiska kusten. Staden har en omtyckt och pråper borgmästare, Tibo Krovic, som är hemligt förälskad i sin sekreterare fru Agathe Stopak. Fru Stopak är befinner sig i ett olyckligt äktenskap sedan hennes dotter avled mannen har kastat sig in i en förtvivlan kantad med avståndstagande och alkoholism. Agathe befinner sig olyckligt  i tvåsamhetens ensamhet. En dag tar sig Tibo mod och frågar om Agathe vill äta lunch tllsammans med honom, efter den dagen djupnar deras vänksap. De äter lunch tillsammans varje dag, shoppar kläder tillsammans, går på konserter och drömmer sig bort till andra och bättre tider och platser. Tibo har en rädsla för att visa sina sanna känslor för Agathe, han är rädd för skvallret i staden och för vad medborgarna skulle tycka om honom om han engagerade sig alltför mycket i en gift kvinna. Agathe å sin sida orkar inte vänta på Tibo och gör ett förödande livsval. Jag...

Idag ska jag börja läsa...

 Tycker att denna bok har så vackert omslag. Hoppas att innehållet också är bra:)

Lycka är...

...att hämta posten och i brevlådan hitta en bok, om den dessutom är gratis och vacker så är det ju lite extra bra. Det hände mig idag! I brevlådan låg Den gode borgmästaren  ( The Good Mayor: A Novel ) av Andrew Nicoll, en författare som jag faktiskt aldrig har hört talas om tidigare. Detta är hans första roman, men han har tidigare skrivit många noveller och poesi. Anledningen till att jag har fått boken är att jag har blivit fan till Telegram Bokförlag på Facebook och att de skänkte bort ett antal exemplar där. Hoppas på fler sådana lyckoträffar! För övrigt så försöker jag hämta igen en massa i studierna, har halkat efter lite på Litteraturvetenskap A, men ligger bra till på Classical Horror. Imorgon är det första nätseminariet och jag känner mig lite nervös inför det så önska mig lycka till. Jag ska också skriva en diktanalys denna vecka, funderar mellan två dikter: Endymion av Stagnelius och Hyperions ödessång av Hölderlin. Tror det blir Stagnelius för den tycker jag är va...