Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten Strax efter solnedgången

Strax efter solnedgången - Stephen King

Tror jag köpte den här boken på bokrean 2013 så man kan ju lugnt säga att den är del i Projekt Hyllvärmare! Strax efter solnedgången  är en novellsamling som Stephen King gav ut 2008 (på svenska) bestående av 13 noveller. Ett par av dem skulle jag är på den där diffusa gränsen mellan novell och kortroman (ca 60 sidor). Det är inte direkt någon hemlighet att King är en av mina absoluta favoritförfattare och förmodligen den författare som hängt med mig längst tid. Tror jag har läst minst en bok/år av honom sedan gymnasiet. En sak (förutom hans berättarkonst då) som jag gillar med King är att han verkligen bryr sig om sina läsare och för samtal med dem genom sina böcker. I den här, precis som i många andra av hans böcker, så börjar han med ett ganska personligt förord, som en reflektion över sitt skrivande, här om noveller, och avslutar med några tankar om varje novell. Precis som titeln antyder så rör sig King i skymningsland. Gränsen mellan fantasi och verklighet, liv och dö...

En boknörds förbannelse

Gick in på ICA Maxi för att köpa lördagsgodis och stövlar åt sonen. Upptäckte att de sålde böcker för 29 kronor så...kunde förstås inte låta bli. Det fanns några som legat på min önskelista länge och nu är de i min hylla!!!