Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten Emma Hamberg

Rosengädda nästa! - Emma Hamberg

Handling (text från baksidan av boken): Bror är en trettonårig frankofil som har oändligt många skivor med Serge Gainsbourg men inte en endaste vän. Brors föräldrar bråkar sammanbitet om nätterna. Det viskas om skilsmässa. Familjen är det enda han har, och den måste räddas! Bror iscensätter ett seglarläger som han sedan låtsas åka på. En hel månad ger han sina föräldrar, då de kan hitta tillbaka till varandra. Men frågan är vart Bror egentligen ska ta vägen den där månaden? Tessan är en tjugonioårig kvinna som sitter fast i en dålig relation, andras skeva förväntningar av henne och sin nedlåtande mamma. Hon läser kokböcker som andra läser romaner, men ägnar sina dagar åt att servera pulvermos i en korvkiosk istället för att laga fantastiska rätter åt finsmakare. Hon vill något mer med sitt liv. Men hur ska det gå till? Jane är en unik kvinna, en sextioårig excentrisk dam som hjälper små djur i nöd, men även lämnar dörren på glänt åt människor som kan behöva henne. Tack vare Jane...

Baddaren - Emma Hamberg

På insidan av omslaget kan jag läsa att jag fick den här boken av en kompis (Tack Eva!) den 28 september 2011. Den har alltså stått i hyllan ett bra tag. Det blir lätt så när man har så många olästa böcker i hyllan. Boken handlar om konstnären Maja som är gift med den väldigt kände konstnären Pelle. De bor i ett slott på den lilla ön Hjortholmen mitt i Vänern. Trots en stor atelje och en vacker miljö saknar Maja skaparlust. Hon ligger mest och sover hela dagarna. Maja och Pelles relation är inte heller på topp. Allt detta gör att hon känner att hon måste hitta på något helt eget. Idén om en simskola för vuxna kläcks, en intensivkurs där en massa spännande människor deltar och samtidigt bor på slottet. Kursen får dock bara tre elever. Det är kulturjounalisten Karin, trädgårdsmästaren Jens och tonåringen Alex. Ingenting blir som Maja tänkt sig och mycket döljs under ytan. Jag tyckte verkligen om den här boken. Det är som en feel good bok, men fylld av ångest och starka känslor. Spr...

Påskhälsning

Glad Påsk önskar jag Er Alla!   Kan förresten rapportera att påskläsningen än så länge går alldeles utmärkt. Fick både utevistelse och tid att läsa ut Joe Hills Horn igår. Boken råkade ut för en "hade-visst-inte-stängt-saftflaskan-ordentligt-olycka" igår och blev lite skadad, men som tur var så gick den ändå att läsa:) Jag har nu börjat på Emma Hambergs Baddaren , en bladvändare!