Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten Mamma pappa barn

Vyssan lull - Carin Gerhardsen

Så himla passande att jag har läst Vyssan lull av Carin Gerhardsen nu när hon fåt bokbloggarnas litteraturpris. Det är den tredje boken i Hammarbyserien som handlar om poliserna på Hammarby polisdistrikt. Jag har läst de tidigare böckerna Pepparkakshuset och Mamma, pappa, barn (som jag skrivit om här ). Boken tar sin start mitt under ett kallblodigt och brutalt mord på en mamma och hennes två barn. Spaningsgruppen på Hammarbypolisdistrikt jobbar hårt med utredningen, men en av kollegorna - Einar - är spårlöst försvunnen. Snart upptäcks ett samband mellan Einar och den mördade familjen. Han har betalat deras lägenhet och ofta hämtat barnen från dagis. Informationen splittrar gruppen. Kriminalkommissarie Sjöberg hävdar Einars oskuld medan resten av gruppen jobbar utifrån premissen att Einar är skyldig till dådet. Utredningen tar oss också bakåt i tiden och frågor om skuld och skam. Parallellt med detta får vi följa polisernas privata öden. Sjöberg brottas med sin otrohetshistoria o...

Vad jag läser nu

Jag läser, för ovanlighetens skull, två skönlitterära böcker parallellt just nu. Som en del av kursen Classical Horror läser jag Dracula av Bram Stoker Jag har också börjat läsa den tredje delen i Carin Gerhardsens Hammarbyserie, Vyssan lull. De andra böckerna i serien; Pepparkakshuset och  Mamma, pappa, barn var riktigt,rtiktigt bra så jag ser framemot denna.