Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten Hälsokokboken

Söker inspiration

Bläddrar i Ulrika Davidssons bok Hälsosam familj på 30 dagar för att få lite inspiration till nya frukostar, mellanmål och måltider. Blir tyvärr inte så imponerad... Kanske massproducerar Davidsson för mycket, för den känns inte så genomarbetad och inte som att hon lagt ner hjärta i den här boken. Jag älskar ju hennes Hälsokokboken   och Detox , men denna kommer jag inte att köpa. Så himla praktiskt då att den finns som e-bok och att jag har ett unlimited abonnemang hos E2GO. Då kan jag göra så här - ladda ner, bläddra och se om jag vill köpa den som "riktig" bok.  Mer inspiration hittar jag i Sara Ask och Lisa Bjärbos fantastiska kokbok Mera vego - mat för hela familjen . Har planerat att prova en hel del recept från den i helgen. Ikväll blir det mandelbollar och potatismos!  Om du förresten vill testa E2GO som har både ljudböcker och e-böcker helt gratis i 30 dagar så kan du klicka på den här länken

På rad

I helgen har jag fått upp ett par tavellister på köksväggen så nu får några av mina fina receptböcker även agera prydnad:) Hoppas ni kan se trots att bildkvaliteten inte blir den bästa när jag fotar med mobilen...

Hälsokokboken - Ulrika Davidsson

Jag vill tipsa om en helt underbar kokbok, Hälsokokboken  av Ulrika Davidsson. Jag har äntligen införskaffat mig ett exemplar av den. För ett par år sedan lånade jag den på biblioteket och provlagade några recept, gillade direkt men det har inte blivit att jag köpt den förrän nu. Hälsokokboken  är ingenting mindre än en komplett grundkokbok med inriktning på hälsa. Den innehåller allt från recept på traditionell husmanskost till rätter från andra länder, men alla recepten är omarbetade till hälsosammare varianter. Det är mindre socker och mjöl, mer grönsaker, bönor och fullkorn. Davidsson inleder boken med en informativ text om vardagsmat och hur kostråden har ändrats, hon listar vad hon kallar för "supermat" och berättar varför just de råvarorna är så bra med mera. Jag har hunnit tillaga några av recepten och det har varit jättegott. På nyårsafton gjorde jag till exempel en efterrätt, "Yoghurt med vit choklad och färska bär",  en perfekt avslutning på en i övri...