Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten filmfestival

The Woman in Black - filmen

Jag skulle också kunna kalla det här inlägget för "Det skreks en hel del i biosalongen" eller "Skräckslagen" eller "Rent smärtsamt att se - på ett bra sätt" Vill du veta mer om handlingen kan du läsa vad jag skrev om Susan Hills bok som filmen bygger på. Daniel Radcliffe (aka Harry Potter) har blivit vuxen och gör rollen som Arthur Kipps riktigt bra och trovärdigt. Ciarán Hinds som spelar Samuel Daily gör är som vanligt helt suverän. Det är en allt igenom svart och dyster film med en hel del skrämseleffekter (därav allt skrikande i biosalongen). Den är snyggt gjord och följer bokens handling rätt bra, endast en del ändringar. Det var länge sedan jag såg en sådan här bra skräckfilm, jag hade ont i magen av rädsla hela tiden och lämnade inte biosalongen oberörd. Den ballade inte ur som många filmer i den genren har en tendens att göra utan höll mig i ett fast grepp hela tiden. Gillar du att bli skrämd tycker jag absolut att du ska se den här filme...

Isdraken - filmen

Idag har jag varit och sett filmen Isdraken som bygger på boken med samma namn. Boken recenserade jag tidigare idag, läs här  för att få veta mer om handlingen. Jag befinner mig just nu på filmfestivalen i Göteborg och det är därför som jag har haft möjligheten att se filmen redan nu, den har premiär på biograferna den 24 februari.Roligt var också att regissören Martin Högdal och producenten Peter Hiltunen var där och svarade på frågor om filmen efter visningen. Jag älskade boken och älskade filmen! Filmen hade absolut lyckats fånga stämningen i boken och trots den i grunden tragiska berättelsen så fick man skratta mycket. Den var kärleksfull och varm. Precis som alltid när man gör film av en bok så är det vissa saker som inte kommit med, vissa saker som kommit till och händelser som modifierats och bytt ordning, så även i Isdraken. Men det gör inte så mycket. Det enda jag störde mig på var slutet som var så betydligt bättre i boken. Tyckte de hade missat mycket, särskilt i dia...

Oh the Joy, the Happiness!

Min lyxhelg i Göteborg blir bara bättre och bättre! Igår kom min kompis Eva på besök - det är henne jag ska gå på filmfestival med. Hon hade med sig (det ursöta) filmfestivalprogrammet: Hur som...började bläddra i det när jag åt frukost imorse och ser till min oerhörda glädje att de visar The Woman in Black, filmatisering av Susan Hills bok med samma namn, på lördag kväll! Dessutom har vi fått programmet för bloggambassadörsträffen, men det tänker jag skriva mer om i ett senare inlägg:)