Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten Morgan Larsson

Radhusdisco - Morgan Larsson

Morris växer upp på åttiotalet och vi får följa honom från lågstadiet ända fram till skolavslutningen i nian. Han har en bra uppväxt med sina två systrar, mamma och pappa i en ganska typisk medelklass familj där man tar hand om varandra men kanske inte pratar så mycket om känslor. Berättelsen om Morris kretsar mer kring kompisar och tjejer än om familjen som blir mer som birollsfigurer. Under lågstadietiden bor han i ett höghusområde men sedan köper föräldrarna ett radhus, de flyttar och Morris får byta skola. Boken skildrar en hel del åttiotalsfenomen som movieboxen,  slängluggen,  hångelfester och musiken. Jag har lite svårt att veta vad Morgan Larsson egentligen vill med boken, vad är det han vill förmedla med sin berättelse. Vi diskuterade  Radhusdis co i bokcirkeln och var överens om att han nog bara ville skriva en bok och förmodligen inte hade blivit utgiven om det inte varit för att han redan är en mediaperson (du kanske har hört honom i Chri...

Det var bara jag...

Igår var det dags för den tredje träffen med bokcirkelgänget. Vi har ännu inte lyckats klura ut vad vi ska kalla oss, men nu har vi några förslag så det blir (kanske...) omröstning nästa träff. Vi är ett himla trevligt gäng och som vanligt bullades det upp ett enormt fikabord. Vi kör knytkalasvarianten så det blir ju några sorter. Tills igår skulle vi ha läst Radhusdisco av Morgan Larsson och jag var den enda som inte hade hunnit med att läsa ut den...hade bara kommit halvvägs...Nu gick det rätt bra ändå att diskutera den. Är ju inte typen av bok där hela storyn och läsupplevelsen förstörs om man får reda på vad som händer i slutet. Jag kommer nog snart med en recension, men tillv vidare kan ni ju läsa vad några av mina bokcirkelvänner tyckte här , här och här. Vi pratade också en del om vad vi läst innan jul och konstaterade att nästa träff infaller på fettisdagen!

Nästan som julafton...

Har hämtat ut två bokpaket idag. I ena paketet låg Radhusdisco av Morgan Larsson som vi ska läsa till bokcirkelträffen, som är på tisdag...och jag har inte börjat läsa ännu...har hundra sidor kvar av Halvblod ...och jobbar hela helgen... Tror ni jag kommer att hinna läsa den till träffen? I det andra paketet låg Benrangel av Stephen King som jag av någon outgrundlig anledning inte läst tidigare. Det har ju gjorts film av den som jag vill se. Spana in trailern här nere... Dessutom har jag tydligen ett paket att hämta från Alfabeta förlag, vet inte vad som ligger i det. Spännande, spännande...