Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten Arne Dahl

Mord på julnatten

Julläsning del 2 Mord på julnatten är en samling deckarnoveller utgiven av bokförlaget Semic. För mig är det något av en jultradition att läsa dessa novellsamlingar som kommer ut i stort sett varje år. Noveller måste ju vara den bästa läsningen till jul då man ofta måste smita åt sig korta lässtunder mellan julborden och umgänget med vänner och familj. Mord på julnatten består av nio stycken noveller och börjar med Amanda Hellbergs bidrag med titeln Hemvändarnatt . Den handlar om Pontus som åker hem för att fira jul med sin mamma, men kanske mest för att få glänsa på den lokala krogen och träffa mammans granne Linda. Det blir en jul som han inte alls förväntade sig. En välskriven novell med en otäck twist på slutet. Johan Theorin bidrar med en novell om en särdeles elak tomte vid namn Rasker. Jag har på sistone läst flera berättelser med just tomtar eller vättar. Alla skrivna av svenska författare, kanske försöker man hitta ett nytt monster taget ur den svensak folkloren, tyvär...

Ghost House 2.0 - Arne Dahl

Idag, på väg hem från jobbet, lyssnade jag färdigt på Arne Dahls kortroman (1 h och 20 min)  Ghost House 2.0  som är skriven speciellt för Bonnier Audio och enbart finns som ljudbok. Arne Dahl är en pseudonym, bakom den står författaren Jan Arnald och han läser sin egen bok. Kolla gärna in hans intressanta hemsida där ni bland annat hittar en text om hur pseudonymen Arne Dahl kom till, se här . I Ghost House 2.0 möter vi Mikaela som får jobb som TV producent. Hon får i uppdrag att uppgradera en tidigare TV show som börjat få dåliga tittarsiffror. Ni vet den typen av program där människor filmas med mörkerkameror när de befinner sig i spökhus. För att sätta sig in i den tidigare producentens jobb kollar hon igenom gammalt arbetsmaterial och hittar där några rysliga klipp. När hon börjar undersöka mer upptäcker hon den ena konstigheten efter den andra... Jag skulle vilja beskriva Ghost House 2.0 som en mysrysare, en "trevlig" spökhistoria. Den tilltalar mig och var pe...

Ännu en ljudbok

Idag avslutade jag lyssningen av Joyce Carol Oates bok Mörkt vatten . Planen är att skriva en recension på den imorgon, nu är jag för trött plus att jag måste hinna smälta boken och processa den i hjärnan lite innan jag skriver om den. Jag pausade dock inte i lyssnadet utan började direkt lyssna på Arne Dahls Ghost House 2.0 . Hann bara lyssna en kvart innan jag parkerade bilen, men det verkar lovande...För övrigt har han skrivit den särskilt för Bonnier Audio så den finns enbart som ljudbok. Det är lite kul tycker jag.

Idag har jag varit på bibblan...

...och "fyndat" lite. Jag har ju tidigare skrivit om att jag är en nybliven ljudbokslyssnare och ni som läst tidigare inlägg känner till att jag varit lite skeptiskt. Måste dock erkänna att jag är omvänd och har därför varit på bibblan och lånat fler ljudböcker. Tidigare idag lyssnade jag färdigt på Khaled Hosseinis Flyga drake (recension kommer imorgon) och började på en gång lyssna på en av böckerna jag lånade, nämligen Mörkt vatten av Joyce Carol Oates (en av mina favoritförfattare). Förutom Oates lånade jag Panik av Jeff Abbott och Ghost House 2.0 av Arne Dahl. Jag lånade också en Mp3 skiva innehållandes första boken av Stephen Kings serie Mörka tornet , men upptäckte att min bilstereo inte tar Mp3...Nåja, tror faktiskt att jag hellre läser den...Känner mig ganska nöjd nu då jag har flera goda (förhoppningsvis) berättelser att lyssna på i bilen. Helt plötsligt blir det gasnka trivsamt att pendla:)