Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten The Sign of the Four

The Sign of the Four - Sir Arthur Conan Doyle

I sakta mak läser jag mig igenom alla Arthur Conan Doyes böcker om Sherlock Holmes. Den andra boken om Holmes och Doctor Watson heter The Sign of the Four  och utspelar sig 1888. När jag läser den slår det mig hur enormt rasistisk och ignorant man var på den tiden (ja, vissa är det visst än idag...). Hur vi i väst på riktigt såg människor från vissa delar av världen som några slags outvecklade halvmänniskor. Som modern läsare får man ha med sig det och i stället för att uppröras kanske tänka att romanen ger en bild av hur människor tänkte på den tiden och glädjas över att det faktiskt har förändrats en hel del. Boken börjar med att beskriva hur Holmes har ett på- och ett avläge. När han inte jobbar med ett fall eller undersöker något som intresserar honom så ligger han mest och sover och knarkar. Watson oroar sig såklart över detta. När  Holmes däremot får ett fall på halsen så är han överdrivet energisk och tycks knappt sova någonting. En dag får de besök av en ung kvinna...