Fortsätt till huvudinnehåll

Själakistan - Ann Rosman

En skolklass på utflykt hittar en halshuggen kvinna iklädd medeltida kläder, kvinna ligger på en gammal offersten. Ungefär samtidigt tittar gamla fru Wilson ut i sin vackra trädgård och ser ett kvinnohuvud högst upp på en spaljé med rosor och luktärtor. Båda händelserna tar plats på Marstrandsön utanför Göteborg. Praktiskt nog befinner sig polisen Karin Adler just där. Sedan hon för en tid sedan separerade från sin man bor hon på sin båt som hon kvällen innan anlade just på Marstrand. Hon avbryter sin sommarsemester för att åka till brottsplatsen där hon möter upp sina kollegor Robban och Folke. Ganska snart visar det sig att kroppen och huvudet inte tillhör samma person, de har alltså två mord att utreda. Brottsutredningen tar oss ända tillbaka till 1600-talet och häxprocessen i Marstrand. I fru Wilsons hus bodde Malin i Backen som blev bränd på bål - kan det ha något med dagens mord att göra? Parallellt berättas historien om pojken som 4 år gammal låstes in i källaren av sin mamma. När pojken är 6 år lyckas han fly och placeras tillslut i en fosterfamilj. Av sin nya familj får han ett namn - något han förvägrats av sin biologiska familj. 1600-tal, 1950-tal och nutid vävs samman i en mycket spännande mordgåta. och även om jag ganska tidigt kan gissa mig till mördaren så gör inte det så mycket. Spänningen finns fortfarande kvar, det finns andra frågetecken.
Ann Rosman
Ann Rosman har gjort ett ordentligt researcharbete och återger sin historiekännedom på ett intressant sätt och får in det i berättelsen helt naturligt. Jag gillar att höra om gammal folktro och hur den kan förvanskas i våra dagar. Mest av allt fascineras jag av de delar som handlar om den lilla pojken, jag vill inte lämna honom, jag vill veta hur det går för honom. Det driver mig framåt i läsningen (lyssnandet).
Karaktärern Sara som är halvtidssjukskriven på grund av utmattningsdepression och bråkar med försäkringskassan bidrar med deckarens samhällskritik men ingenting till själva berättelsen. Är det någonting som skulle strykas ur boken så är det de delarna, men det känns inte som ett måste.
Detta är den andra boken om Karin Adler och hennes kollegor men den första jag läser/lyssnar på. Det gör ingenting, jag får ihop karaktärerna och de får ett djup ändå. Visst hade jag säkert förstått  mer om Karins skilsmässa och Robbans nojjor.
Mirja Turestedt
Jag lyssnade på Själakistan under mina kvällspromenader och den var perfekt till det, några kvällar gick jag till och med en liten extra sväng för att jag inte ville sluta lyssna. Mirja Turestedt var en bra uppläsare med en lugn och behaglig röst.
Jag kommer absolut att läsa Ann Rosmans två andra böcker om Karin Adler.

Här kan du läsa om vad Bokbrus, En bok om dagen, och Alkb

Kommentarer

Jag har läst denna och gillade den väldigt mycket! :-)
Librarybeth sa…
HU! Den lät läskig, inget för lilla klena mig ;) Ska bli kul att se vad du tycker om Kära syster!!!
Läskig men bra:)
Librarybeth, imorgon kan du läsa vad jag tyckte om Kära syster:)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t