Fortsätt till huvudinnehåll

Begynnelse - Dan Brown

Jag har läst alla Dan Browns böcker så nu när han kom ut med en ny bok i Langdon-serien så kände jag lite att jag "måste" läsa den även om jag tröttnat lite på honom. Lyssnade på den som ljudbok med Niklas Falk som uppläsare.

I Begynnelse får vi alltså träffa på Robert Langdon, professor i religiös symbolik, igen. Han är inbjuden till Guggenheimmuseet i Bilbao, Spanien av sin vän och fd student Edmond Kirsch. Edmond är ett geni som blivit miljardär genom att komma med träffsäkra förutsägelser och revolutionerande tekniska uppfinningar. Langdon vet inte så mycket om vad han ska komma till för slags fest. På inbjudan har Edmond skrivit att han ska presentera en upptäckt som kommer att "förändra vetenskapen för alltid" och att han har funnit svaret på två av mänsklighetens mest omdebatterade frågor: Varifrån kommer vi och vart är vi på väg.

Edmond har förberett en spektakulär presentation på museet där Langdon är en av hundratals gäster. Till sin hjälp för att anordna kvällen har Edmond museets chef Ambra Vidal som också råkar vara förlovad med Spaniens kronprins. Inför sitt avslöjande så har Edmond träffat ledare från de tre världsreligionerna för att i förhand, för dem, avslöja sin upptäckt. Upptäckten kommer, enligt Edmond, nämligen att påverka troende och religiösa ledare.

Kvällen slutar dock i totalt kaos. Edmond blir skjuten och Langdon och Vidal som försöker skydda Edmonds upptäckt (utan att veta vad det är) flyr hals över huvud till Barcelona och Edmonds lägenhet. Detta för att knäcka koden som skyddar hemligheten. I äkta Brownstil så blir det ett actionfyllt äventyr där Langdon navigerar bland mystiska koder, nedtystad historisk fakta och religiös extremism. Till sin hjälp har Vidal och Landon Edmonds superdator som pratar och verkar kunna tänka själv.

Man får vad man kan förvänta sig när man läser Dan Brown. Det är action, mysterier, religion och intriger. Jag tyckte bättre om Begynnelse än om hans förra bok Den förlorade symbolen. Brown har nog lagt en del tanke kring karaktärerna som jag tycker är starkare, mer komplexa, än i tidigare böcker. Särskilt tyckte jag om Vidal och den talande superdatorn. Sidohistorien om kungafamiljen gillade jag också.

Men det finns ett stort problem, själva kärnhistorien håller inte. Jag blir inte särskilt nyfiken på vad Edmond ska avslöja och förhåller mig hela tiden skeptisk till att det verkligen ska förändra synen på religioner. Att upptäckten på något sätt ska avslöja att Gud/Allah/Jehova, vad än du kallar hen, inte existerar. Under tiden jag lyssnar försöker jag komma på vad som skulle kunna påvisa att Gud inte existerar på ett sådant sätt att människor förlorar sin tro och jag kommer inte på något. För om du verkligen har en tro så kommer du via det perspektivet att kunna förklara mer eller mindre vilken upptäckt som helst. Och när Brown väl släpper Edmonds stora upptäckt så tycker jag att det blir platt fall, precis som jag misstänkte.

Det är är en underhållande bok som utger sig för att vara lite mer än det. Men tar du den för vad det är, gillar action och en historia som driver framåt så är det här en bok för dig. Jag själv gör slut med Brown nu...

Boken ges ut av Albert Bonniers förlag och kan köpas på Adlibris och Bokus

Andra som blogga om boken är Kulturmagasinet Kulturbloggen, Vargnatts bokhylla och Håkans hylla

Kommentarer

Malin sa…
Åh vad tråkigt att du känner så... Jag har inte vågat läsa den för jag har läst så blandade recensioner. Får nog fundera ett tag till...
Malin - läs den och bilda din egen uppfattning ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t