Fortsätt till huvudinnehåll

Parfymen - Berättelsen om en mördare - Patrick Süskind

Jean-Baptiste Grenouille föds mitt i fiskmarknaden i Paris på 1700-talet. Hans mor smiter undan en stund från försäljningen, föder honom och slänger honom sedan i fiskrenset. Spädbarnet Grenouille skriker för allt han är värd och människor runt om upptäcker honom. Grenouille tas till kyrkan som placerar honom i fosterhem. Människor i hans närhet upptäcker snart att det är något fel med honom - han saknar kroppslukt, vilket gör att folk tycker att han är obehaglig. Däremot spå har han ett fenomenalt luktsinne. Han behöver inte använda sin syn utan hittar saker genom lukten, han kan säga att en viss person snart ska komma och knacka på dörren en lång tid innan det händer, eftersom han känner lukten av denne, vilket gör att folk tror att han har ett sjätte sinne.

Grenouille genomlider en mycket tuff barndom och lyckas tillslut bli lärling hos en parfymör i Paris. Där lär han sig hur man utvinner dofter och han börjar experimentera och försöka utvinna dofter inte bara från blommor och kryddor utan även från en dörrknopp, ett järnföremål och så vidare. Så småningom lämnar han Paris för att söka mer kunskap om utvinning av dofter, han har nämligen fått en idén att kunna skapa en parfym från kroppsdoften från unga kvinnor...

Parfymen gavs ut redan 1985 och jag kommer ihåg att jag började läsa den en gång i tiden, när den var ganska ny. Jag var nog för ung för den här romanen då och tyckte enbart att den var äcklig och obehaglig. Jag är glad att jag sparade den tills nu. Detta är verkligen en annorlunda berättelse. Huvudpersonen Grenouille saknar totalt känsla och empati för andra människor (och för sig själv), författaren liknar honom till och med vid en fästing. Han ser på alla människor runt om honom som medel eller hinder för det han vill göra med sitt liv. Det finns också en maktgalenhet som växer fram med historiens gång.

Vi läser historien ur Grenouilles perspektiv (ibland dock en neutral berättarröst) vilket också gör att morden han utför egentligen inte väcker någon större känslostorm. Mest fascination över hur Grenouille fungerar och äckel över vad han gör. Offrens personligheter förblir fördolda för oss som läsare. Jag tycker att det här är ett intressant perspektiv, och modigt av en föfattare att inte känna tvånget att förklara sin huvudkaraktärs gärningar.

Jag läser Parfymen lite som en saga för annars blir den alltför otrolig. Utan att kunna alltför mycket om sagor så tror jag att förfttaren har hämtat inspiration från folkloren. Boken har en sådan uppbyggnad och avslutas med en sensmoral. Boken rekommenderas inte för äckelkänsliga människor, men om du är lite avtrubbad på det området så tycker jag absolut att du ska läsa denna fantastiska och annorlunda saga! Själv ska jag försöka få tag på filmen och se den!

Boken ges ut av Wahlström & Widstrand och kan köpas på Adlibris, Bokus, Bokia och CDon

Andra som bloggat om boken Min virtuella bokhylla, Spectatia och Böcker med mera

Kommentarer

Linnea sa…
Jag gillade verkligen Parfymen när jag läste den. Filmatiseringen tycker jag inte är helt lyckad, för den skiljer sig ganska mycket från boken, men den är sevärd ändå. :)
En bok som fascinerat många
mimmimarie sa…
Jag var nog lite mera ljum i mitt omdöme.
http://mimmimarie.blogspot.com/2011/01/parfymen-en-mordares-historia-patrick.html
Vargnatt sa…
Jag har bara sett filmen och tyvärr fick den mig att tappa lusten för att läsa boken
mimmimarie - kan tänka mig att den faller lite olika i smaken.

Vargnatt - nu blev jag ännu mer nyfiken på filmen!
Marie sa…
Jag mådde så dåligt när jag läste den här boken men den trollband mig och jag kunde inte lägga ner den vilket bara bevisar för mig att författaren är riktigt bra!

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t