Fortsätt till huvudinnehåll

Utvandrarna - Vilhelm Moberg

Så har jag äntligen börjat läsningen av Mobergs utvandrarserie. Märkligt att jag inte läst den tidigare, men efter att ha bytt till mig alla fyra böcker på Stor Bokbytardagen ifjol så har jag nu tagit mig an den. Igår så läste jag ut den första boken Utvandrarna.

Karl-Oskar och hans fru Kristina är bönder på den lilla gården Korpamoen i småland. Karl-Oskars föräldrar bor med dem på undantag, hans bror Robert arbetar som dräng hos en elak bonde. Robert drömmer om ett liv i frihet. De två bröderna har aldrig haft någon förtrolig relation men en dag börjar de öppna sig för varandra och Robert berättar om sin dröm om att utvandra till Nordamerika, där ska han vara sin egen, inte vara någons lilla dräng. Karl-Oskar avslöjar att han själv går med samma tankar, den enda som känner till dem är Kristina. Sedan Karl-Oskar tog över gården har han drabbats av torka, för mycket regn och missväxt. Skulderna har växt och han ser ingen ände på eländet. Tillsammans smider de planer och år 1850 gör de verklighet av sina drömmar. Med på resan följer även Kristinas morbror Danjel Andreasson som tillhör en liten sekt som kallas för åkianer. I sitt följe har han sin fru, sina barn, den omvända horan Ulrika i Västergöhl, hennes dotter Elin och drängen Arvid. Bonden Jonas Petter Albrektsson flyr ett grälsjukt äktenskap.

Även om jag hört så många som tycker väldigt bra om den här boken så överraskar den mig ändå. Den är fantastisk. Framförallt så tycker jag att det är spännande och intressant att läsa om hur människor hade det i Sverige under början och mitten av 1800-talet och vad som låg bakom den stora utvandringen. Mitt intresse för den epoken har definitivt ökat i och med läsningen av den här boken. Som en underhållande historielektion.

Boken befolkas av fantastiska och färgrika karaktärer som alla bidrar till att illustrera livet på den svenska landsbygden, med ett underbart språk dessutom. All dialog är skriven på dialekt. Boken var faktiskt lite kontroversiell när den kom, särskilt vissa uttalanden som Ulrika i Västergöhl gör gentemot prästerskapet  skapade en hel del debatt. Det fanns till och med dem som ville att Moberg skulle hamna i fängelse för att skriva sådant. Moberg står helt klart på den lilla männsikans sida och skildrar skoningslöst deras verkligheter.

Något som har fastnat och som berörde mig mycket var beskrivningen av själva överfarten, båtfärden till USA. Det är som att jag befinner mig där själv, i lukterna, ovädren, skörbjuggen och ovissheten. Otroligt skickligt skrivet!

Har ni inte läst denna svenska klassiker så gör det! Boken ges ut av Albert Bonniers Förlag och kan köpas på Bokus och Adlibris.

Kommentarer

Unni sa…
Intressant! Jag har tänkt på att lesa den här boken, men jag har ännu inte haft tid. Utvandrarna är nu på scenen i Svenska Teatern (i H-fors), och det har varit stor succé. Naturligtis Mobergs bok har därför fått mycket publicitet också här i Finland.

Skrivande sa…
Jag har utvandrarserien i bokhyllan. Trots att jag gillar historia har jag inte kommit mig för att läsa böckerna, har sett ett par filmatiseringar och fått för mig att det är väldigt tung och dyster läsning. Får se när jag plockar upp dem :)
Louise sa…
Det låter som att även jag borde få tummen ur och läsa de här böckerna som jag tänkt läsa så länge :)
dom läste jag typ 1978, gillade filmerna
Fin omtale:) Ble veldig nysgjerrig på disse bøkene siden de tar for seg utvandringen. Det er noe jeg synes er spennende å lese om og lærerikt:) Skal notere meg ned bøkene, så skal jeg se om jeg ikke leser de en dag:) Ha en flott dag:)
Unni- skulle vara roligt att se den som pjäs också. Ska se filmen när jag läst alla böcker tänkte jag.
Stockholmsflickan- det är inte tung och dyster läsning. Visst dyster ibland men också väldigt spännande, rolig och intressant!
Louise- dags att dra ut tummen;)
Hannele - böckerna har ju funnits ett tag!
Gråbekka - detta är verkligen en klassiker inom svensk litteratur. Jag ser framemot att läsa de andra tre böckerna i serien. Har bara några andra böcker jag måste läsa först:)
mimmimarie sa…
Lite avundsjuk på dig som har nästan hela serien kvar att läsa. Det är inte samma sak att läsa om.
mimmimarie sa…
Lite avundsjuk på dig som har nästan hela serien kvar att läsa. Det är inte samma sak att läsa om.
Unknown sa…
En underbar bok, Jag läste den till ett arbete när jag gick i skolan.
Unknown sa…
En underbar bok, Jag läste den till ett arbete när jag gick i skolan.

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t