Fortsätt till huvudinnehåll

En smakebit på søndag - Midnatt


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det enda jag vill konsumera just nu är skräck - det gäller såväl film som böcker. Just nu tittar jag uteslutande på The Walking Dead och American Horror Story, ja säsongsavslutningen av Svenska Hollywoodfruar också såklart, det hade ju sina skräckliga inslag!

Boken jag läser är Midnatt av Dean Koontz och utspelar sig i vanlig Koontztradition i ett litet samhälle i Kalifornien. Samhället Moonlight Cove har bara 3000 invånare och mystiska saker händer där, mystiska onda saker. Ett ovanligt stort antal våldsamma dödsfall har inträffat på sista tiden och misstankar finns att den lokala polisen mörkar någonting. Därför kommer FBI agenten Sam Booker till den lilla staden. Under täckmantel ska han försöka ta reda på vad som försigår.

Dagens citat kommer från sid 114:
Jagad av inbillade spindlalr, ormar, skalbaggar, råttor, fladdermöss och av det möjligtvis inbillade, återupplivade liket av ett dött barn och av det verkliga om än drakliknande dånet från fjärran långtradare kröp Chrissie ut från det sidorör där hon tagit sin tillflykt, gick hopkurad som ett troll längs den stora kulverten, trampade återigen i de slibbiga resterna av den ruttnande tvättbjörnen och störtade ut i det leriga dräneringsdiket.


Kommentarer

Beathe sa…
Dette er en forfatter som jeg har hørt mye om men aldri lest noe av selv enda. Men noterer meg navnet og sjekker ut, for jeg tror kanskje jeg har gått glipp av noe her. Tusen takk for smakebiten:-)
Ann Kristin sa…
Dean Koontz er flink til å skremme leserne sine. Du får kose deg videre. :)
Monika sa…
Jag vet att jag har läst den och jag vet till och med när (1993), men jag kan inte för mitt liv komma ihåg några detaljer. Tror att jag någon gång, när böckerna tagit slut, måste läsa om alla Koontz :)
Ja, men skräck passar ju fint så här till Halloween. Tack för smakbiten, ha en fin söndag!
Anette sa…
Grøss og gru, for en smakebit ;) Passer godt i disse halloween-tider!
astridterese sa…
En riktig skummel Koontz smakebit! Jeg har lest flere av bøkene hans, men jeg er ikke sikker på om jeg har lest akkurat denne. Han er en virkelig fin grøsserforfatter. Jeg har noen bøker i hylla, av ham, jeg ikke har lest (kjøpt på loppis :-)) Så jeg har mer Koontz å se frem til :-)
Ønsker deg en fin søndag!
Dez sa…
Først og fremst vil jeg komplimentere den fine bloggen din - veldig flott utformet : )

Takk for dagens smakebit - boken skal sjekkes ut nærmere : ) Ettersom du er inne i "grøss og gru-humør" anbefaler jeg en e-bok jeg leser for tiden, "Nådens omkrets".

Finfin søndag til deg!
aariho sa…
Koontz er en thrillerforfatter som skriver uhyggelig nifst. Har lest mange bøker av han, men nå er det lenge siden. Smakebiten frister til å ta han fram igjen. Ha en fin dag!
Skräck är perfekt i dessa tider, såvida man inte är en scaredy-cat som jag är ;) Jag har inte heller läst något av Koontz, men jag borde nog göra det.
Julie sa…
Fysj, det var en guffen smakebit! Dette høres ut som en spennende bok, jeg har ikke lest noe av Koontz før. :)
Anita Ness sa…
En helt ukjent forfatter for meg, men boken virker spennende.
Birthe sa…
Perfekt lesing denne måneden!
Låter inte helt fel men sen måste jag bara säga; Vad fint du har pyntat :D
Siljeblomst sa…
Takk for smakebiten! Nå ble jeg minnet på at jeg må lese mer Koontz :-)
Anonym sa…
Ja, Dean Koontz läser jag också, men idag valde jag en annan bok. Jag har inte läst så många böcker av Koontz, men jag gillar honom.
För er som inte läst Koontz tidigare kan jag verkligen rekommendera det! Själv skulle jag gärna läsa om Sekten! Har recenserat några av hans böcker, dem kan ni läsa om under fliken recenserat.
Monika - ledsen(?)att behöva berätta det här för dig, men böckerna kommer aldrig att ta slut. Tack och lov, så ledsen är nog det sista jag är.
Lingonhjärta-tack:)
Lotten sa…
Usch, det var en riktigt otäck smakbit;-)
Har inte läst något av Koontz faktiskt.
Berit sa…
Spennende smakebit fra en forfatter som var ukjent for meg- jeg er nok ikke den helt store grøsser-leseren... Jeg likte i det minste framsida på boka veldig godt ;o)
Takk for smakebiten! Har akkurat lest min første Koontz bok denne måneden. Leste da "Skytsengelen". Var ikke skummel, men veldig spennende:)Gleder å lese flere bøker av forfatteren.
Lars sa…
Hej,

Besökstoppen är en helt ny bloggtopplista som har fiffiga funktioner som att kunna knyta etiketter till sitt konto och en sökfunktion på sidan. Detta för att bloggläsare ska kunna hitta nya bloggar på ett enkelt sätt. Hela idén med Besökstoppen är att sidan riktar sig främst till bloggläsare och inte bara bloggare, som andra topplistor riktar sig till.

Medlemmar får en lättillgänglig och snyggt presenterad statistik och självklart kommer det generera mer besök till er blogg eftersom fler kommer att uppmärksamma den via Besökstoppen. Medlemskap är så klart gratis.

Vi kommer att satsa mycket på Besökstoppen så att den kommer att nå en bred publik, så missa inte chansen att vara med ifrån början. De 100 första bloggare som registerar sig kommer även att få synas i reklamspotten under en veckas tid när Besökstoppen har börjat bli populär. Detta som ett tack till Er som är med ifrån början.

Mvh
Besökstoppen

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t