E-böcker blir alltmer populära och alltfler läsplattor kommer på marknaden. Det påverkar förlagens möjlighet att undersöka våra läsarvanor. E-boksförlag som Amazon, Apple och Google kan få ut statistik på hur snabbt vi läser, vilka böcker som slukas, vilka som läggs undan utan att avslutas, vilka meningar vi gillar bäst med mera med mera. Läsning är inte längre enbart en privat och individuell handling.
Till exempel finns det nu statistik som berättar att Suzanne Collins Revolt (sista boken i Hungerspelen triologin) i genomsnitt tar sju timmar att läsa och att 18 000 personer som läst den på sin Kindle har markerat samma mening från bok nummer två i serien ("Because sometimes things happen to people and they're not equipped to deal with them.")
Tidigare har det varit svårt för förlagen att göra marknadsanalyser men nu kan man alltså börja studera läsarnas beteende noggrannt och anpassa sig efter dem. Detta har redan börjat vad gäller fakta böcker. Man gör dem mer lättillgängliga i sitt upplägg och kortar ner texter.
Allt detta och mycket mer står i att läsa i den intressanta artikeln "Your E-Book is reading you" skriven av Alexandra Alter och publicerad i The Wall Street Journal. Klicka här och läs den i sin helhet.
Marknadsanalyser i sig är ingenting konstigt och jag förstår absolut förlagens intresse i detta, kan även förstå nyttan av det. En förhåga man kan ha är väl att litteraturen kanske kommer att bli alltmer likriktad, att det kan hindra kreativitet och så vidare. Det ger ju också känslan av "storebror ser dig"... Jag ser både för- och nackdelar, vad tycker ni?
Till exempel finns det nu statistik som berättar att Suzanne Collins Revolt (sista boken i Hungerspelen triologin) i genomsnitt tar sju timmar att läsa och att 18 000 personer som läst den på sin Kindle har markerat samma mening från bok nummer två i serien ("Because sometimes things happen to people and they're not equipped to deal with them.")
Tidigare har det varit svårt för förlagen att göra marknadsanalyser men nu kan man alltså börja studera läsarnas beteende noggrannt och anpassa sig efter dem. Detta har redan börjat vad gäller fakta böcker. Man gör dem mer lättillgängliga i sitt upplägg och kortar ner texter.
Allt detta och mycket mer står i att läsa i den intressanta artikeln "Your E-Book is reading you" skriven av Alexandra Alter och publicerad i The Wall Street Journal. Klicka här och läs den i sin helhet.
Marknadsanalyser i sig är ingenting konstigt och jag förstår absolut förlagens intresse i detta, kan även förstå nyttan av det. En förhåga man kan ha är väl att litteraturen kanske kommer att bli alltmer likriktad, att det kan hindra kreativitet och så vidare. Det ger ju också känslan av "storebror ser dig"... Jag ser både för- och nackdelar, vad tycker ni?
Kommentarer
Tacka vet jag billiga pocket :)