Fortsätt till huvudinnehåll

Efter Stormen - Solja Krapu, Johan Ring och Caroline L Jensen

Efter stormen är en samling kortromaner och noveller skrivna av tre författare; Solja Krapu, Johan Ring och Caroline L Jensen. Alla berättelser utspelar sig före, under och efter en allvarlig olycka vid kärnkraftverket i Oskarshamn. På hemsidan läser jag att denna utgivning är den första delen i ett projekt (här ingår även hemsidan + en kortfilm). Projektet kommer att fortsätta under hösten 2014 i och med att vinnaren i novelltävlingen (som ni kan läsa mer om på hemsidan) tillkännages och bidraget publiceras som e-novell.

Att skildra en händelse ur flera perspektiv har gjorts tidigare, både i filmer och böcker, men detta att det är olika författare som skriver de olika skildringarna känns nytt och fräscht. Det är inte bara perspektivet som förflyttas, även språket blir annorlunda, tempot i berättelserna och ingången i själva katastrofhistorien.

Först ut är Solja Krapus kortroman Om du behöver mig som till min stora glädje börjar i Umeå. Lovi flyttade upp till Umeå från Kalmar för att gå på konsthögskolan. Nu ska hennes tavlor ställas ut i Kalmar och hon åker dit för att vara med på vernissagen. Hon har lite dåligt samvete eftersom hon inte frågade sin kille om han ville följa med. Det slog henne helt enkelt inte att han skulle vilja det. När hon ser hans besvikelse så ifrågasätter hon både sig själv och honom. Flygresan mellan Stockholm och Kalmar blir obehaglig, det blåser rejält och flygplanet är litet. Väl i Kalmar är stormen ett faktum. I stort sett ingen kommer på vernissagen och på väg hem till sin syster Veronicas lägenhet flyger en glassgubbe rakt in i Lovis så att hon bryter ett revben och slår sig rejält i huvudet. Under natten kommer systrarnas gamla outtalade konflikter upp till ytan och när de på morgonen tar bilen för att hämta sin demente pappa så pratar de knappt med varandra. Larmet går när de är på väg från ålderdomshemmet. De är fem stycken plus en katt i bilen och kärnkraftsolyckan är ett faktum. På radion uppmanar de alla som finns i området att evakuera.

Det är en väl berättad och spännande berättelse. På kort tid hinner hon skildra såväl den komplicerade relationen mellan systrarna och den demente fadern som kaoset som uppstår efter stormen och kärkraftsolyckan.

Om du behöver mig följs av novellen De var fem i bilen, där vi får veta hur det går för dem att resa från olycksområdet.

JohanRing har bidragit med den andra kortromanen Den mörka fläcken. Det är den roman som berör mig allra mest och den känns som ett viktigt inlägg i samhällsdebatten om män som är våldsamma mot kvinnor och barn. Den mörka fläcken handlar om Frank som sedan skilsmässan har besöksförbud gentemot sin före detta fru och sin sjuårige son Elias. Mitt under stormen bestämmer han sig för att han minsann ska ställa saker och ting till rätta. Eva, som var gift med Frank, anar ingenting. Elias sitter och spelar Skylanders när det ringer på dörren. Eva tittar ut genom nyckelhålet och ser inte att det är Frank som står där och öppnar dörren. Men det är inte den enda katastrofen som drabbar Eva och Elias, för på TV:n berättas om en allvarlig olycka vid kärnkraftverket och att de måste evakuera - frågan är om Frank vill gå med på det.

Jag läser den här romanen under stor ångest, panik och vrede mot Frank. Eva försöker kontrollera sin panik för att få Elias från den farliga situationen men Frank är alltifrån beräknelig. Hela romanen känns som en mardröm. >Ni vet en sådan där man befinner sig i en situation och hur man än gör så kommer man inte ur den. Och jag tänker att så här har många kvinnor och barn det (även utan kärnkraftsolycka). De befinner sig i en ständigt pågående mardröm där de är maktlösa och inte kan kontrollera situationen. Det är så himla bra skrivet!

Den mörka fläcken följs av novellen Ensamheten är en jävla sjukdom som skildrar tiden vid skilsmässan.

Sist ut är Caroline L Jensens kortroman Slukhål som handlar om gamle Albin som vägrar att evakuera och lämna sina gamla kor. Han har vuxit upp på gården och den lämnar han aldrig. Granne med honom bor Sara och hennes familj. Sara som är ledare av en religiös sekt och är övertygad om att detta är det efterlängtade slutet. Det finns en mening med detta och hon försöker övertyga folk att stanna med henne och göra resan till paradiset. Elins mamma blir övertygad. Elins pappa jobbade på kärnkraftverket och dog i olyckan. Han har lärt henne att man måste åka långt bort om det händer något, och att man måste äta jodtabletter. Elins mamma vill ingenting av detta utan tar istället med sig Elin och flyttar in på Saras gård.

Jensen skildrar en annan slags maktlöshet hos den lilla flickan Elin. Hon vet vad man ska göra och hon förstår att det är något som är trasigt hos hennes mamma, men de hamnar i klorna på fel slags folk. Det finns ingenting hon kan göra, alla som hon känner har redan lämnat orten och Elin är helt utelämnad till sin sjuka mamma och de galna människorna på Saras gård. Men hon har grannen Albin...

Slukhål följs av novellen Det händer inte här som handlar om Elin och hennes pappa.

Längst bak i boken finns ett antal "gömda texter" som på ett eller annat sätt är knutna till romanerna - så missa inte dem!

Jag gillade verkligen den här boken. Det är hög nivå på alla texter och de kompletterade varandra bra. Även om alla texter hade kärnkraftsolyckan gemensamt och alla mer eller mindre lyfte tankar på hur Sverige skulle hantera en olycka av en sådan magnitud så ligger fokus i berättelserna på relationer, makt/maktlöshet och utsatthet.

Jag ser framemot fortsättningen till hösten och hoppas på en riktigt bra "uppföljare". Hoppas också på att få se fler liknande projekt i framtiden.

Boken ges som sagt var ut av Mix förlag och kan köpas på Adlibris och Bokus

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t