Fortsätt till huvudinnehåll

Små eldar överallt - Celeste Ng


Den här boken läste vi i bokcirkeln. Den var också ganska uppmärksammad på sociala medier ett tag så jag hade fått upp blicken för den även innan.

Handling (Förlagets text):
Hur kunde allt gå så snett i en så lycklig familj som Richardsons? När började idyllen Shaker Heights att förändras? Var det när Mia Warren flyttade in med tonårsdottern Pearl i släptåg? Eller började det redan vintrn innan, när ett spädbarn hittades övergivet utanför brandstationen?

En roman om hemligheter och lögner, om starka blodsband och om en moderskärlek så intensiv att den når bortom dem?

Mitt omdöme:
Boken tar sin början med en stor eldsvåda men i berättelsen pyr det, som titeln antyder, små eldar lite överallt. Det är familjen Richardsons hus som brinner ner i inledningsscenen. Yngsta dottern Izzy är försvunnen och blir en självklar misstänkt för dådet. Branden är uppenbart anlagd. 

Ng för oss sedan tillbaka i tiden till när frilansfotografen Mia Warren hyr en lägenhet i ett hus som fru Elena Richardsson äger. Mia är ensamstående mamma till Pearl, och de har flyttat runt en hel del under Pearls uppväxt. Mia lovar att de nu har hittat hem, här ska de stanna. Pearl blir vän med  paret Richardsons barn och Mia börjar jobba deltid hos familjen, något Pearl tycker är pinsamt. Mia tar även jobb på en restaurang där hon lär känna Bebe som varit tvungen att lämna ifrån sig sin lilla dotter, ett beslut hon inte tagit frivilligt. Familjen som är på väg att adoptera den lilla flickan är dessutom vänner med familjen Richardson.

Som ni hör så är det invecklat och det är mycket jag inte berättar, pga vill inte spoila. Men vi får följa barnen rätt mycket, deras trassliga relationer, framtidsdrömmar och funderingar över livet. Jag är imponerad över hur Ng får ihop alla trådar och även hur hon får mig som läsare att känna alla karaktärerna. Jag blir nyfiken hur det ska gå för dem, nyfiken på alla hemligheter och mysterier som finns i familjerna och blir väldigt engagerad i Bebes öde.

Det här är en riktigt bra bok som blivit TV-serie och finns på Amazon Prime. Jag ska absolut se serien och hoppas den är lika bra som boken. 

Boken ges ut av Albert Bonniers förlag och kan köpas på Adlibris och Bokus.

Andra som bloggat om boken är Bokdivisionen, Enligt O och Bokblomma.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t