Fortsätt till huvudinnehåll

Vegetarianen - Han Kang


Den här lilla nätta (till utseendet och omfånget) boken köpte jag på fina Bokcaféet Pilgatan i Umeå, staden där jag bor. Jag hade läst en del om den och var nyfiken på den. Det var i alla fall ett par år sedan jag köpte den men i början av sommaren så läste jag den tillslut. Trots att den bara är drygt 200 sidor lång så visade sig vara en mastig historia.

Handling (Förlagets text):
Vegetarianen belönades 2016 med det internationella Man Booker-priset och blev Han Kangs genombrott utanför hemlandet Sydkorea. Det är en lyrisk berättelse i tre akter, som rör sig mellan realism, surrealism och allegori. 

Yeong-hye är en tystlåten kvinna i ett traditionellt äktenskap i Sydkorea. Hon har aldrig gjort uppror, men så börjar hon drömma om blod och brutalitet, om kroppar och kött. En dag bestämmer hon sig: hon måste bli vegetarian. Människorna i hennes liv, hennes make, svåger och syster, vägrar acceptera beslutet, och hennes envishet sätter igång en spiral av tvång och våld. Kampen står inte bara kring hennes kropp och vad hon väljer att äta, utan handlar om henne sexuella och intellektuella frihet. Vad händer med den som ständigt måste föra en kamp mot tillvaron? Vilka medel står till buds och när når en människa bristningsgränsen?

Våldet som Yeong-hyes protest släpper lös tar sig in i henne själv, börjar arbeta mot henne. På andra sidan metamorfosen råder inte längre rationaliteten.

Vegetarianen är en andlöst vacker och mörk berättelse om begär och förvandling, makt och motstånd.

Mitt omdöme:
Den här boken är inte lik någon annan som jag har läst. Jag kan inte heller komma på att jag har läst någon annan bok som utspelar sig i Sydkorea. Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå vissa delar ur boken utifrån kulturella aspekter. Jag har svårt att veta vad som är normalt utifrån att Yeong-hye lever i ett traditionellt äktenskap och vad som är rent dysfunktionellt. Egentligen behöver jag inte förstå det för att ta till mig berättelsen men det ligger och skaver under läsningen och även nu när jag ska försöka formulera mina tankar kring boken.

Det finns tre berättarröster i boken. Första delen berättas av Yeong-hyes make som inte har någon förståelse eller acceptans för att hon vill sluta äta kött. Han tycker att det är mycket märkligt och ser det som någon slags protest och galenskap. Familjen kallas samman i någon slags intervention som slutar väldigt obehagligt. Någon omtanke om och kärlek för Yeong-hye tycks inte finnas i det här läget.

Den andra delen av boken återges av Yeong-hyes svåger som är konstnär och i hemlighet vill avbilda henne i sin videokonst. Han har sexuella fantasier om henne och fascineras av hennes egenheter. Yeong-hye är väldigt olik sin arbetande och karriärsdrivna syster vilket tycks locka honom. Men han bryr sig inte om henne som person utan intresseras av att få utforska hennes kropp och utöva ett slags ägandeskap.

När jag läser boken så drabbas jag av Yeong-hyes ensamhet. Hon har ingen trots att hon har en familj runtomkring sig. Hennes man arbetar mest hela tiden och ingen tycks bry sig om henne. De vill bara att hon ska bli normal igen och sluta med vad de tycker är konstigheter. Så till den grad att hon utsätts av såväl fysiskt som psykiskt våld.

I den tredje delen, som berättas av systern, har Yeong-hye blivit katatonisk. Äntligen får vi möta någon som oroar sig för henne och känner för henne, men som inte kan hantera det. Yeong-hye vägrar att kompromissa med sin vilja så till den grad att hon slutar kommunicera med omvärlden.

Boken är intressant och lämnade mig med viss avsmak. Inte avsmak för boken utan för människor som inte kan acceptera andras olikheter, som vill förtrycka och utöva makt, som tillfredsställer sig själva på andras bekostnad. Och jag tycker så otroligt synd om Yeong-hye som är så stark och så skör på samma gång.

Boken ges ut av Natur och Kultur och kan köpas på Adlibris och Bokus.

Andra som bloggat om boken är Lyrans noblesser, Kulturbloggen och Kulturkollo.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t