Fortsätt till huvudinnehåll

Den stulna romanen - Nawal El Saadawi

Vi ska prata om Den stulna romanen imorgon på träffen med bokcirkeln Picket och Pocket. Jag började läsa den i slutet av förra veckan och tänkte "det hinner jag utan problem" eftersom den inte ens är 300 sidor lång. Vad jag inte hade räknat med är hur seg jag tycker att den är. Jag hade förväntat mig en fantastisk läsupplevelse och var superpeppad att läsa den. Nu, ungefär 120 sidor in i boken, så har jag bestämt mig för att inte läsa ut den. Jag hinner ändå inte till imorgon och jag längtar tillbaka till Benrangel (och känner mig lite sur över att den här boken kom ivägen och störde...).

Den stulna romanen handlar om Bodour, hennes dotter Magiida och en massa andra männsikor. De lever rätt välbeställda men olyckliga liv i Kairo. Bodur skriver i hemlighet på en roman. Vad som egentligen händer med den romanen har jag inte kommit till i handlingen ännu men på baksidetexten står det att papper försvinner och att maken är misstänkt för att stjäla den...

Det finns flera anledningar till att jag inte föll för den här boken. Den är rörig till att börja med. Jag som är en van läsare har svårt att hänga med i alla svängningar mellan nutid och dåtid, mellan olika karaktärer (ibland vet jag knappt vem jag läser om), verklighet och dröm. Det gör att jag inte får någon känsla för berättelsen eller för de olika livsödena. Dessutom sympatiserar jag inte med någon av karaktärerna (förutom möjligtvis med den fattiga flickan Zina - hade önskat mer av henne i början av boken. Det hade nog gjort att jag stått ut med den bättre). Jag ogillar faktiskt de flesta av dem. De är otrevliga, egoistiska, ytliga och gnälliga. Nej tack, jag klarar mig utan dem!

Och jag håller med Bokblomma som stör sig över alla sexuella anspelningar. Överallt är det kön, övergrepp och påtvingade (sexuella) relationer. I den här boken får sex inte vara något njutningfullt, det är bara ett enda elände och äckligt dessutom!

Jag tror (tror, eftersom jag inte läst ut boken) att El Saadawi har en fantastisk historia att berätta men den når mig inte. Om man skulle skala av allt som karaktärerna varit med om så är det gripande och fascinerande. Synd att författaren inte lyckas förmedla det till mig som läsare...

Boken ges ut av Ordfront förlag och kan köpas på Adlibris och Bokus

Andra som bloggat om boken är Bokblomma, Bokhora och Dagens bok

Kommentarer

Vad trist! Men jag känner igen känslan. Den där hemska känslan när en "måsteläsning" har kommit emellan och stört. Stulit tid från den där boken som är så bra.
Linnea sa…
Håller med dig om boken! Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att Den stulna romanen är svår och seg.. ;)
Johannes sa…
Måste man sympatisera med karaktärerna för att tycka om en bok?
Nä Johannes, helt rätt men jag hittade ingenting i karaktärerna som jag kunde relatera till och det är viktigt för mig. Kanske så jag skulle ha uttryckt mig.

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t