Fortsätt till huvudinnehåll

Revolten, Rörelsen, Refused - Patrik Wirén

Så har jag läst musikjournalisten Patrik Wiréns bok om Umebandet Refused och ska ärligt säga att jag känner en viss press när jag nu sätter mig och skriver det här inlägget om boken. Det beror dels på att jag förmodligen inte tillhör målgruppen för boken och därmed inte blir den mest tacksamma läsaren av boken. Visserligen var åren 1992 - 1997/98 de år då jag själv hade ett stort musikinteresse (det har liksom falnat nu). Jag bodde då i Uppsala och pluggade kulturantropologi. Flera av mina kursare var med i olika band och jag sprang på konserter varje helg - en period var jag till och med bandbokare på Uppsala nation(! få som känner mig i dag skulle ana det). Så här i efterhand är jag lite förvånad över att jag inte lyssnade på Refused under tiden då de var igång, jag lysssnade nämligen på många av de andra band som nämns i Wiréns bok. Men så är det - jag har aldrig hört särskilt mycket av Refused.

Anledningen till att boken lockat mig är att jag som inflyttad Umebo behöver få till mig lite Umehistoria. Refused är ett band som färgade Umeå under flera år och även fick upp djurrättsfrågor i nationell debatt. Att Umeå sedan länge har en stark musik- och kulturscen hade jag sedan tidigare förstått. Det som fascinerar mig är när Wirén beskriver spelningarna i Umeå. Hur Refused och andra hardcore band mest spelade på ungdomsgårdar inför en väldigt ung publik där de yngsta var 8-9 år. Det är rätt häftigt tycker jag. Han beskriver också ett ungdoms(barn?)uppror som består i att leva Straight Edge, en livsstil som innebär att säga nej till exempelvis droger, alkohol, tobak, kaffe och kött. Det som mest provocerade föräldrar var just avståndstagandet från köttätandet, något som kan vara lite svårt att förstå idag.

Jag har lite svårt att komma in i boken från början. Det är så många namn att hålla reda på. Det är namn på olika band, beskrivningar hur medlemmar kommer och går, hur de influerar varandra, vilka utländska band som influerar umebanden och så vidare. Det är säkert intressant för den invigde och jag förstår varför Wirén har med det i sitt historieskrivande men för mig blir det mest tragglande och jag skumläser den delen av boken. Mer intresserad blir jag av att läsa om Hare Krishnas inflytande hos musikerna och hade gärna läst mer om det. Jag kommer ihåg det själv - hur man åt på Govindas, att det fanns Hare Krishna böcker i mångas bokhyllor och att det var coolt på nåt sätt. Hur blev det så egentligen? Hur kom det sig att en religiös sekt fick så stort spelutrymme?

I mångt och mycket är Revolten, Rörelsen, Refused en beskrivning av ett uppgång och fall - och sedan en uppgång igen. Refused turnerade extremt mycket vilket innebar stora slitningar; fysiskt, psykiskt och mellan bandmedlemmarna. De som jag upplever som kärnan i bandet - Dennis Lyxén och David Sandström - framstår inte som särkilt sympatiska människor. De är besatta av det de håller på med, har en riktning som de håller och blir förbannade på folk som ifrågasätter. Musiken och hur man framstår är det som är viktigt inte hur ens kompis/en annan bandmedlem mår och känner. Wirén beskriver en machokultur där ändamålen helgar medlen så att säga. I intervjuer så reflekteras det en del just kring detta och jag hade gärna sett en fördjupning i det också.

Trots den enorma mängden namn och hänvisningar hit och dit så gillade jag boken och den gav mig precis det jag ville - en inblick i en del av Umeås historia. Patrik Wirén skriver avskalat och osentimentalt med ett fint flyt i texten. Han höll på att jobba med boken när Refused bestämde sig för att återförenas och jag är glad att han valde att ha med det i boken också (han skriver hur han funderade på att strunta i det och avsluta boken med uppbrottet under den pågående USA-turnén 1998). Det ger en extra dimension av bandet Refused och dess medlemmar.

Jag kan rekommendera boken till alla som är intresserad av svensk nutida musikhistoria och jag lovar att du inte behöver vara en musiknörd för att få behållning av boken!

Revolten, Rörelsen, Refused ges ut av Alfabeta bokförlag och kan köpas på Adlibris och Bokus

Frida läser har också bloggat om boken

Varsågod - här får ni en video med Refused!



Kommentarer

Anonym sa…
Spännande. Jag borde få hem den här idag och det ska bli intressant att läsa. Till skillnad från dig så har jag haft Refused som ett absolut favoritband ända sen 95-96 nån gång, och borde vara klockren som målgrupp för boken. Intressant och kul att läsa en recension från nån som inte varit lika "insnöad"!
Hoppas att du kommer att tycka om den!
Anonym sa…
Nu hittade jag tillbaka hit igen! Jo, jag gillade den väldigt mycket. Mycket flashbacks till ens glada ungdom...

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarn...

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kom...

Vad är egentligen en spänningsroman?

Hur definierar ni en spänningsroman? Är det en slasktitel på en svårbestämbar genre eller..? Det är många böcker som har den benämningen på omslaget och jag har väl inte direkt reflekterat över det tidigare. Spontant har jag tänkt att en spänningsroman är en lite mer fartfylld deckare/kriminalroman. Alltså, det ska vara action och någon slags kriminell twist, gärna en mordgåta. Jag börjar inse att jag har fel... Frågan väcktes hos mig när jag valde att läsa Uppkomlingen  av Tomas Blom. Jag valde den just för att det stod "Historisk spänningsroman" på omslaget och jag kände mig sugen på en thriller i historisk miljö. Ack så jag misstog mig... Nu är det ju så att jag inte recenserat boken ännu, har inte ens läst ut den än, men jag kan säga så mycket som att den inte alls är vad jag trodde att den skulle vara. Visst den är spännande ibland, men inte "thrillerspännande" om ni fattar hur jag menar... Har googlat ordet "Spänningsroman" för att hitta någon ...