Fortsätt till huvudinnehåll

Det vi förlorade i elden - Marian Enriquez

Det var kärlek vid första ögonkastet. När jag först såg den här boken så bara skrek den "köp mig"! Det som lockade mig så mycket är en kombination av det fina omslaget, den latinamerikanska kontexten och beskrivningen om hennes noveller. På baksidan står så här:
Mariana Enriquez prosa är både klassisk och samtida - Edgar Allan Poe och Julio Cortázar remixade med Stephen King och Margaret Atwood - och hennes fantasi vet inga gränser när hon sätter fingret på det mentala tillståndet i dagens Argentina.
Det vi förlorade i elden är en novellsamling innehållande 12 noveller. Jag trodde att det var hennes debutbok men när jag läser på så ser jag att hon , förutom att vara krönikör i en litterär tidskrift, tidigare har gett ut en essäbok, en biografi, två romaner och en novellsamling. De verkar dock inte finnas översatta till svenska - kanske måste jag damma av min spanska så att jag kan läsa mer av henne!

När jag väl hade boken i min hand och hade läst den första novellen Den smutsige pojken så kände jag dessutom att jag kommer att vilja prata med den här boken med andra och vilken tur då att det var min tur att välja bok i bokcirkeln Picket och Pocket! Vi brukar hålla oss till pocketböcker men jag lyckades få igenom den här så det ska bli jätteroligt att få höra vad de andra tycker och få prata om boken.

Det vi förlorade i elden är skriven i den magiska realismens tradition. Flera av novellerna utspelar sig i Argentinas fattiga slumområden och några lyfter även in kvinnors situation i landet. Ska kort skriva om mina favoritnoveller.

Den smutsige pojken
Bokens inledande novell handlar om en ung kvinna som bor i sin farmor och farfars gamla hus. Ett imponerande vackert och stort gammalt hus som ligger i ett område i Buenos Aires som på 1800-talet var ett område för överklassen men som nu är ett fattigt område med mycket kriminalitet, gängbråk och missbruk. Hennes familj förstår inte varför hon vill bo där men hon trivs och har hittat en strategi för att klara sig. Det handlar om att ha kontakter, hälsa på grannar,vara uppmärksam, inte vara rätt och gå rak i ryggen.
När hon tittar ut genom sitt fönster så ser hon en ung höggravid kvinna och hennes lille son. De har inrett sig ett litet hem i ett gathörn där de sover och förvarar sina få ägodelar i en sopsäck. En dag knackar pojken på hennes dörr, mamman är försvunnen. De tar en promenad, pojken får lite glass och berättar om mystiska saker som händer i slumområdena. När mamman väl kommer tillbaka, drogpåverkad, blir hon ordentligt arg över att novellens huvudkaraktär tagit hand om hennes son. Dagen efter hittas en liten pojke halshuggen. Är det den lille smutsige pojken som hittats? Och vad har egentligen hänt?

Adelas hus
Ett syskonpar och deras vän Adela blir som besatta av ett övergivet hus som det ryktas om spökar. Huset är helt igenmurat men en dag tar de sig in. Novellen för mina tankar till House of Leaves.

Spindelväv
Den enda av novellerna som utspelar sig på landsbygden. En ung kvinna tar med sig sin osympatiske och gnällige man till sina släktingar som bor i en liten by, Corrientes, i norra Argentina vid gränsen till Brasilien och Paraguay. Mannen är oerhört föraktfull, särskilt mot kvinnans vackra kusin Natalia som förutom att hon driver en hantverksbutik spår i kort. Vår huvudperson skäms för sin man och när hon ser honom genom sin familjs ögon så skäms hon över att leva i ett sådant olyckligt äktenskap. Hon blir mer och mer äcklad av sin man. En dag ber Natalia dem följa med till Paraguay för att gå på marknad, en resa som blir avgörande.

Grannens bakgård
Här möter vi den utbrända socialarbetaren som blivit avskedad från sitt arbete som föreståndare för ett slags korttidsboende för gatubarn - små barn. Ni vet limsniffande 6-åringar och 7-åringar som tvingas prostituerade, den sortens barn. Inget lätt arbete alltså. Efter avskedet så hamnar hon i en depression, något som hennes man har svårt att förstå. Hon flyttar med sin man till ett nytt hus men vad är det egentligen som händer hos grannen?

Precis som jag trodde så tyckte jag verkligen om den här boken. Jag gillar kombinationen av samhällskritik, att hon låter sina historier utspelas hos de mest utsatta och att hon inte väjer för det fula i fattigdomen; smutsen, vad utsatthet gör med människor, droger och kriminalitet. Samtidigt så gör hon det med respekt och ömsinthet. Och så älskar jag så klart de övernaturliga inslagen, mörkret och monstren. det var egentligen bara två av novellerna som inte riktigt föll mig i smaken.

Läs den!

Det vi förlorade i elden ges ut av Norsteds och kan köpas på Adlibris och Bokus

 Bloggbohemen har också bloggat om boken.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t