Fortsätt till huvudinnehåll

Mörkerseende - en skräckantologi

Mörkerseende är en antologi med temat hemsökta hus som ges ut av det nystartade bokförlaget Epok förlag. Förlaget ger ut svensk fantasy, science fiction och skräck. Ett förlag helt i min smak med andra ord.

Redaktören Jonny Berg (som ni kanske känner igen från bloggen Swedish Zombie) inleder med ett underhållande förord där han konstaterar att författarna som bidragit med noveller fick utgångspunkten "hemsökta hus" och sedan fantiserade fritt och att några har hållt sig troget till grundkonceptet medan andra bångstyrigt brutit sig loss. Det de alla har gemensamt är att de tar oss till platser som vi helst vill undvika.

Tack vare årstidernas mörker så är hösten och vintern särskilt lämpade för skräckberättelser. Det var med en ganska hög förväntan som jag tog mig an den här novellsamlingen och jag blev inte besviken. Det är en hög kvalitet på alla noveller och antologin får mig att ana att skräcken som genre är på frammarsch i Sverige. En berättarglädje lyser igenom och boken lämpar sig väldigt väl för högläsning framför brasan en stormig höstkväll.

Elva författare har bidragit med lika många noveller. Min absoluta favorit som faktiskt skrämde mig ordentligt var Markus Skölds novell Tjuvkika som handlar om en väktare som arbetar nattpass i ett höghus som inhyser ett flertal företag. Våning 13 är avstängd och endast den med en särskild nyckel kan ta hissen dit. Ändå stannar hissen där på nätterna och väktaren känner (såklart) att han måste dit och undersöka... Ja, ni förstår säkert att det blir ordentligt rysligt på våning 13.

Dimma är en annan favorit skriven av Elisabet Jonsson. Sandra jobbar för hemtjänsten och ska besöka en, för henne, ny kund. Hon har svårt att hitta dit men hittar snart en ödslig smal väg som hon tror leder fram till huset. Hon är tvungen att parkera bilen, går genom dimman och kommer fram till ett hus. Men är det rätt hus???

Jag låter mig röras av Patrik Centerwall är även det en novell som håller sig troget till temat hemsökta hus. En familj flyttar in till ett hus som har stått tomt länge. Varför kan man undra och hur kommer familjen att trivas i huset?

Jag gillade också Malin Rydéns novell Stjärnlösa väldigt mycket. Den utspelar sig på en forskningsstation i Antarktis där man borrar sig igenom den till synes ogenomträngliga isen för att nå fram till vattnet man tror finns där under.

I Jenny Milewskis Verket så får vi träffa på ett gäng som kallar sig för Swedish Ghostbusters United. De är en paranormal undersökningsgrupp som blivit inbjudna av Avesta kommun för att undersöka det gamla verket genom att övernatta där. Kommunens marknadschef möter dem med glada tillrop och vill att de ska twittra om sina upplevelser och använda hashtaggen #verketghosthunt. Vaktmästaren Bengt avråder gänget från att övernatta men blir fort undanskuffad av marknadschefen. Hur natten gick? Ja så mycket twittrande hann de inte med i alla fall...

Gillar ni skräck ska ni absolut läsa den här antologin och jag hoppas att Epok förlag kommer att bjuda på fler i liknande slag.

Boken ges ut av Epok förlag och kan köpas på Adlibris och Bokus

Andra som bloggat om boken är Farbror Atlas och literature connoisseur

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t