Fortsätt till huvudinnehåll

Egenmäktigt förfarande: En roman om kärlek - Lena Andersson

Vad skriver man om en bok som så många andra har läst, som har vunnit Augustpriset (2013) och som alla mer eller mindre hyllar? Det är svårt tycker jag, men jag ska göra ett försök.

Boken handlar om Ester Nilsson som förälskar sig i den välrenommerade konstnären Hugo Rask. Det börjar med att hon ska hålla ett föredrag om honom som han kommer att lyssna på - hon anstränger sig för att imponera och smickra honom. Ett tag senare får hon i uppdrag att skriva en artikel om honom vilket leder till att de träffas och för långa intellektuella samtal med varandra. De får ihop det och sedan visar det sig att Hugo Rask är ett egoistiskt svin. Han klarar inte av hennes närhet, han klarar inte av någons närhet, och avslutar deras relation. Ester är också på sitt sätt egoistisk eftersom hon utan att fundera bryter upp från ett långt och tryggt förhållande när hon träffar Hugo. Helt utan att visa några känslor eller förståelse för den man som hon lämnar.

Det som jag tycker gör den här boken så speciell är främst språket som är väldigt akademiskt. Jag lyssnade på den som ljudbok med Lena Andersson själv som uppläsare och det kändes inte som att det var en skönlitterär bok jag lyssnade på. Mer som en lång artikel som använde Ester och Hugos relation som ett exempel för att beskriva och analysera ett fenomen.

Andra har reflekterat över boken på ett mycket bättre sätt en vad jag någonsin skulle kunna göra. Jag rekommenderar er till exempel att läsa Ebba Witt- Brattströms artikel i DN som jag tycker säger väldigt mycket om den här boken. Jag förstår till fullo bokens popularitet och varför den vann Augsutpriset. Andersson är nyskapande i sitt språk och sitt uttryck. För mig personligen så blev det tidvis problematiskt och som ett irritationsmoment. Trots många år i universitetsvärlden har jag nämligen svårt för detta ständiga analyserandet och ältandet. Jag gillar handling och praktik. Ogillar att "prata sönder" och språket påminner mig alltför mycket om sådant.

När Ester intellektualiserar sina handlingar och känslor. När hon säger sig vägra självförakt och offerkofta men ändå inte kan frigöra sig ifrån det i handling så blir jag lite sur på henne. Och vad är det egentligen som får henne att vara så besatt av denne man - oförklarligt! Men det är kanske precis det som Lena Andersson vill skildra och uppmärksamma...

Jag är glad att jag läste (eller rättare sagt lyssnade på) Egenmäktigt förfarande. Gör det du med!

Boken ges ut av Natur och Kultur och kan köps på Adlibris och Bokus. Lyssna på boken kan du till exempel göra via Storytel

Andra som bloggat om boken är Bokhora, Fiktiviteter, Feministbiblioteket och Hyllan

Kommentarer

Olivia sa…
jag ser denna bok överallt, jag måste läsa

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t

Vad är egentligen en spänningsroman?

Hur definierar ni en spänningsroman? Är det en slasktitel på en svårbestämbar genre eller..? Det är många böcker som har den benämningen på omslaget och jag har väl inte direkt reflekterat över det tidigare. Spontant har jag tänkt att en spänningsroman är en lite mer fartfylld deckare/kriminalroman. Alltså, det ska vara action och någon slags kriminell twist, gärna en mordgåta. Jag börjar inse att jag har fel... Frågan väcktes hos mig när jag valde att läsa Uppkomlingen  av Tomas Blom. Jag valde den just för att det stod "Historisk spänningsroman" på omslaget och jag kände mig sugen på en thriller i historisk miljö. Ack så jag misstog mig... Nu är det ju så att jag inte recenserat boken ännu, har inte ens läst ut den än, men jag kan säga så mycket som att den inte alls är vad jag trodde att den skulle vara. Visst den är spännande ibland, men inte "thrillerspännande" om ni fattar hur jag menar... Har googlat ordet "Spänningsroman" för att hitta någon