Fortsätt till huvudinnehåll

Klingsor - Torgny Lindgren

Torgny Lindgren är den andra av tre västerbottniska författare som vi läser i bokcirkeln Picket och Pocket. P-O Enquist var den första och efter Lindgren ska vi läsa Sara Lidman. Får vi ihop det har vi tänkt göra en roadtrip till de tre författarnas barndomstrakter.

Klingsor är den första bok jag läser av Torgny Lindgren. Jag har lyssnat på honom vid några tillfällen (läs till exempel här), bland annat på Littfest och på Lundströms bokradio. Han är otroligt underhållande att lyssna på, vilken historieberättare! Trots det så hade jag på känn att jag kanske inte skulle gilla hans skrivna ord lika mycket. För att få bästa möjliga förutsättning så lyssnade jag på Klingsor med författaren själv som uppläsare.

Om boken kan man läsa så här på baksidan av omslaget:

Hur han än vände och vred på glaset inför sina glupska ögon stod det snett och lutande. Det lutade mycket kraftigt, än hit, än dit. Att stå rakt upp som ett anständigt glas förmådde det inte. Glaset hade helt enkelt rätat på sig.

Men eftersom det stod på en stubbe som varit sågad mot alla regler och i strid med alla anvisningar från skogsbolagen hade det blivit rakt upptill, snett nedtill. Med sin överdel hade det siktat mot stjärnorna, med sin bas hade det varit bundet vid jorden och slav under tyngdkraften.

Och med ens stod det klart för honom att den döda materien inte är död.

Det var i den stunden han blev konstnär.

Glaset hade levat sitt liv, det hade insett sin snedhet och sin lutande belägenhet och beslutat sig för det stolta upprättståendet. Utan att riktigt förstå konsekvenserna. Om glaset haft ett namn hade det hetat Klingsor.

Han hade själv formulerat sitt mål: att med måleriets kirurgi öppna föremålen och visa deras inre liv.

Det är ju vad all konst i grunden syftar till. Och aldrig förmår.

Klingsor utvecklades aldrig som konstnär. Han blev inte bättre, han blev inte sämre. Samtidigt var detta hans storhet, genom att aldrig svika sig själv förblev han medelmåttig och grandios, hur djupt man än borrar i den svenska konstens historia finner man alltid nere i de väldigaste djupen Klingsor.

Det anstår oss inte att göra Klingsor mindre än han var.

Det är på sitt sätt en fascinerande historia och precis som alla släktkrönikor så är det svårt att veta vad som är dikt och verklighet - i berättelsen alltså, fattar ni? Lindgrens melodiska röst är också behaglig att lyssna på. Inte behändig som Enquists, men behaglig. Det är en skröna och till dess natur så kommer jag som läsare inte särskilt nära någon av mina karaktärer. Han är på sitt sätt en tragisk figur (eller? Vet egentligen inte det, men speciell och förmodligen känslomässigt handikappad...) och jag hade gärna kommit honom lite mer på djupet. Nu är det ju historien om honom berättad av två författare som tänkt skriva en bok om honom som vi får höra. Mestadels är det dem vi får höra i alla fall, vi hör väl Klingsors röst en del också.

Jag blev helt enkelt inte så förtjust i boken och tyvärr kunde jag inte vara med på bokcirkeln när den diskuterades så jag vet inte riktigt vad de andra tyckte heller.

Boken ges ut av Norstedts och kan köpas på Adlibris och Bokus

Kulturbloggen har också bloggat om boken

Kommentarer

Linnea sa…
Josefin tyckte den var bra; men hade eventuellt inte gjort det om det inte var för att hon hade lyssnat på den så många gånger. Om jag förstod det rätt. :) I övrigt kände jag mig ensam om att gilla den... ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarn...

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kom...

Vad är egentligen en spänningsroman?

Hur definierar ni en spänningsroman? Är det en slasktitel på en svårbestämbar genre eller..? Det är många böcker som har den benämningen på omslaget och jag har väl inte direkt reflekterat över det tidigare. Spontant har jag tänkt att en spänningsroman är en lite mer fartfylld deckare/kriminalroman. Alltså, det ska vara action och någon slags kriminell twist, gärna en mordgåta. Jag börjar inse att jag har fel... Frågan väcktes hos mig när jag valde att läsa Uppkomlingen  av Tomas Blom. Jag valde den just för att det stod "Historisk spänningsroman" på omslaget och jag kände mig sugen på en thriller i historisk miljö. Ack så jag misstog mig... Nu är det ju så att jag inte recenserat boken ännu, har inte ens läst ut den än, men jag kan säga så mycket som att den inte alls är vad jag trodde att den skulle vara. Visst den är spännande ibland, men inte "thrillerspännande" om ni fattar hur jag menar... Har googlat ordet "Spänningsroman" för att hitta någon ...