Fortsätt till huvudinnehåll

Allt jag fått lära mig - Tara Westover

Den här boken läste vi i bokcirkeln under våren och jag hade hört mycket bra om den innan. Den var ju något av en snackis ett tag.

Handling (förlagets text):
Boken är den amerikanska författaren Tara Westovers internationella bästsäljare om en uppväxt där hon lär sig att förbereda sig för domedagen istället för att plugga matte och historia och umgås med andra barn. Hennes storebror blir den som kommer hem med nyheten att det finns en annan värld bortom gården, en värld som kan ge henne ett helt annat liv.

På en gård vid bergets fot i Idaho bor Tara Westover med sina föräldrar och sex syskon. På somrarna hjälper hon sin mamma att koka örter och på vintrarna arbetar hon i sin pappas skrotverkstad. När hon får ett stålrör genom benet, eller när hennes storebrors ben börjar brinna, åker familjen inte till sjukhuset, hennes mamma behandlar såren med örtomslag. Familjen är mormoner och survivalists. De lever helt avskärmade från samhället. Tara är 17 år när hon för första gången sätter sin fot i en skola. Hon har aldrig hört talas om förintelsen, Kennedy, Martin Luther King.

Mitt omdöme:
Jag föll inte pladask för den här boken men tyckte om den. Jag brukar ha lite svårt för kategiron "jobbig barndom-böcker" men den här är bra inlindad i romanformatet. När jag läser den så känns det inte självklart att det är en självbiografi utan det känns mer som att läsa fiktion, vilket jag tycker är positivt. 

Tara vet inte exakt hur gammal hon är eftersom föräldrarna valt att inte folkbokföra henne. De lever som sagt helt utanför samhället och vill inte att myndigheterna ska känna till deras barn. En sak som vi pratade om när vi diskuterade boken i bokcirkeln var vikten av skolplikt. Hur skadligt det är för barn att isoleras från andra. Det är hjärtskärande när Tara inser hur annorlunda hon är, till exempel detta med att hon inte tvättar händerna eter toabesök, luktar illa pga av smutsiga kläder och bristande hygien med mera. Sakta men säkert så lär hon sig hur hon ska bete sig för att accepteras och förstår samtidigt hur väldigt annorlunda hennes familj är.

Det förekommer mycket våld i familjen. Pappan är våldsam mot mamman, en av bröderna är kontrollerande och våldsam mot småsyskonen och flickvänner och föräldrarna tycks inte bry sig om när barnen utsätts för fara på gården. Det är hellre så att pappan försätter barnen i farliga situationer där de också skadas.

För ett tag sedan så skrev jag om The Poison Garden av Alex Marwood och det finns ett samband mellan Tara och den fiktiva karaktärer Romy. Tara måste anpassa sig till en verklighet som hon inte kände till existerade när hon börjar skolan vid 17-års ålder precis som Romy behövde göra när sekten hon tillhörde gick under. Det som skiljer dem åt är att Tara måste fortsätta att förhålla sig till sin familj och vill ha en relation med föräldrarna efter att hon brutit sig ur deras kontroll av henne.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att det här är en bra och spännande bok om en väldigt stark ung kvinna. det är också en bra bok att diksutera, vi kom in på många spännande ämnen när vi pratade om den.

Boken ges ut av Natur och Kultur och kan köpas på Adlibris och Bokus.

Andra som bloggat om boken är Kulturbloggen, och dagarna går och Litteraturkvalster.










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t