Fortsätt till huvudinnehåll

Främlingen - Elly Griffiths

Som ni kanske vet så är jag väldigt förtjust i Griffiths böcker om rättsarkeologen och benexperten Ruth Galloway. Griffiths skriver ju fler böcker än den serien och jag har nu läst (lyssnat på...) en av hennes fristående böcker, vilken jag hade rätt höga förväntningar på.

Handling (Förlagets text):
Clare Cassidy är inte främmande för mord. Åtminstone inte i teorin: Hon undervisar i litteratur, med skräckförfattaren R.M. Holland som specialintresse. En gång om året håller hon en kurs för att dryga ut lönekuvertet, där studenterna djupdyker i det mörka, sällsamma författarskapet. En dag förenas teori och verklighet på ett brutalt sätt när en av Cassidys kollegor hittats död. Intill offret hittas en lapp med en rad av R.M. Holland. Polisen är övertygad: lösningen till det makabra mordet finns i böckerna.

Clare är skräckslagen över tanken på att mördaren skulle vara någon som hon känner - och konfronterar alla sina rädslor i sin privata dagbok. Anteckningarna blir ett sätt att härda ut. Men så upptäcker hon en dag ett par okända rader i dagboken, skrivna med en handstil som inte är hennes: "Hej Clare. Du känner inte mig."

Mitt omdöme:
Jag myste mig igenom den här boken och blev glad när mina förväntningar infriades. Det här är en äkta bladvändare!

Clare bor tillsammans med sin dotter Georgia och deras hund Herbert. Det är höstlov och Clare håller i sin skrivkurs där hon bland annat utgår ifrån R.M. Hollands spöknovell Främlingen. Så en morgon ringer skolans rektor och berättar att hennes kollega och vän Ella har hittats död, förmodligen mördad, i sitt hem. Eftersom Clare är god vän till Ella så förhörs hon tidigt av poliskommissarie Harbinder Kaur (en tidigare elev på skolan) och hennes kollega Neil Winston. Harbinder bor fortfarande kvar hos sina indiska föräldrar och har inte vågat avslöja att hon är lesbisk, något som är besvärligt då släkten tjatar på henne att träffa en man och gifta sig.

Det här är en finurligt skriven bok som går i den gotiska traditionen, precis som novellen Främlingen som är central i berättelsen. Det som händer i berättelsen stämmer nämligen väl överens med handlingen i novellen. Novellen och författaren finns för övrigt på riktigt. 

Boken är skriven med flera berättarröster och vissa händelser får vi därför höra ur flera perspektiv. Spännande och lite roligt, särskilt att få ta del av hur Clare och Harbinder uppfattar varandra. En annan berättarröst är Clares dotter Georgia som, precis som alla tonåringar, har ett hemligt liv som föräldrarna inte känner till och med sin historia bidrar med information till det som sker.

Det här är en välskriven, spännande, tidvis ryslig historia. Griffiths är som vanligt fenomenal på att skapa komplexa karaktärer som känns som verkliga personer. Jag vill bli kompis med både Clare och Harbinder! Hon bygger upp berättelsen med att då och då återge ett stycke ur Främlingen och avslutar boken med novellen i sin helhet.

Jag rekommenderar den här boken starkt och har bestämt mig att läsa allt som Griffiths skrivit och kommer att skriva!

Boken ges ut av Modernista och kan köpas på Adlibris och Bokus.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t