Fortsätt till huvudinnehåll

Jag vill sätta världen i rörelse - Anna-Karin Palm

Jag upptäckte Selma Lagerlöf ganska sent (?). Jag var i 22-årsåldern och hittade 12 fina läderinbundna band på ett antikvariat som jag köpte och slukade. Lagerlöf är en fantastisk berättare och jag glömde snabbt bort det ålderdomliga språket.

Nu har jag läst Anna-Karin Palms gedigna biografi om Selma.

Handling (förlagets text):
Selma Lagerlöf. Folkkär och världsberömd, framgångsrik och hyllad. Men bakom den etablerade bilden av Nobelpristagaren och sagotanten på Mårbacka fanns en sökande, tänkande, älskande människa med stort frihetsbegär och djärva visioner.

Anna-Karin Palm skriver med författarens blick på Selma Lagerlöf och ser hennes idévärld och inre liv som grundval för hennes skapande. Hon berättar om vänskaper och kvinnokamp, tidens frågor och sammanhang. Författarlivets strider och tvivel träder fram, men också det starka självförtroendet och målmedvetenheten hos en kvinna som banade nya vägar, både i livet och i litteraturen.

Boken ger en levande och mångsidig bild av en författare som än idag förmår sätta världen i rörelse.

Mitt omdöme:
Något av det första jag tänker när jag slår igen pärmarna till boken är vilken otrolig research Palm har gjort och imponeras över hur hon lyckats få ihop allt och komprimera den mängd information som hon måste sitta på. Vilket hantverk denna bok är!

I sin beskrivning av och berättelse om författaren så utgår Palm från hennes kärlek till läsning och skrivandet. Och hennes kärlek till släktgården Mårbacka och familjen. Vi får följa Selma från barnsben till hennes dödsbädd. Och hon hade verkligen ett händelserikt liv.

I början av sin karriär arbetar Selma som lärarinna och skriver berättelser på kvällarna. Hon skriver på sin debutroman Gösta Berlings saga som hon är övertygad kommer att bli ett mästerverk. Jag förundrs över hennes självförtroende och mod. När familjen, som brottas med dålig ekonomi, blir av med Mårbacka, så flyttar hennes faster in i Selmas lilla lägenhet. Mårbacka köper Selma tillbaka när hon har fått råd till det.

Sedan får vi följa Selmas resa mot ett liv där hon kan försörja sig på sitt skrivande, i med- och motvindar. Vi får lära känna hennes livskamrater Sofia Elkan och Valborg Olander. Två kvinnor som hon vill ha i sitt liv men som inte alltid vill vara i hennes tillsammans, de är avundsjuka (svartsjuka) på varandra. Lagerlöf framstår tidvis som en person som både vill ha kakan och äta upp den.

Jag skulle kunna prata länge om den här boken men ska inte göra det. Däremot så vill jag uppmana er som antingen är intresserade av författaren Selma Lagerlöf, av den tid då hon levde eller kanske av båda sakerna att läsa boken.

Boken ges ut av Albert Bonniers Förlag och kan köpas på Adlibris och Bokus.

Andra som bloggat om boken är och dagarna går och Fiktiviteter





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t

Vad är egentligen en spänningsroman?

Hur definierar ni en spänningsroman? Är det en slasktitel på en svårbestämbar genre eller..? Det är många böcker som har den benämningen på omslaget och jag har väl inte direkt reflekterat över det tidigare. Spontant har jag tänkt att en spänningsroman är en lite mer fartfylld deckare/kriminalroman. Alltså, det ska vara action och någon slags kriminell twist, gärna en mordgåta. Jag börjar inse att jag har fel... Frågan väcktes hos mig när jag valde att läsa Uppkomlingen  av Tomas Blom. Jag valde den just för att det stod "Historisk spänningsroman" på omslaget och jag kände mig sugen på en thriller i historisk miljö. Ack så jag misstog mig... Nu är det ju så att jag inte recenserat boken ännu, har inte ens läst ut den än, men jag kan säga så mycket som att den inte alls är vad jag trodde att den skulle vara. Visst den är spännande ibland, men inte "thrillerspännande" om ni fattar hur jag menar... Har googlat ordet "Spänningsroman" för att hitta någon