header

header

lördag 26 juni 2010

Långt borta från Nifelheim



På midsommaraftonsmorgon läste jag ut Majgull Axelssons Långt borta från Nifelheim. En bok som jag absolut rekommenderar er att läsa.

Boken handlar om Cecila, 42 år gammal. Hon är diplomat och har senast arbetat i Filippinerna, nu har hon rest hem och sitter vid sin mammas dödsbädd. Tidigt i boken får man veta att Cecilia har upplevt någonting traumatiskt under sin tid i Filippinerna och Axelsson bygger likt i en spänningsroman upp historien om vad som hänt henne under några dygn, då hon var försvunnen efter att ha färdats genom ett område som drabbas av ett vulkanutbrott.

Denna historia varvas med barndomsminnen, historier från hennes liv som diplomat, tankar kring välfärd och fattigdom, i-land och u-land. Särskilt givande och roliga tycker jag att hennes samtal med sin chaufför Ricky är, till exempel när han surar i två dagar för att han tror att hon driver med honom när hon berättar att björnar i Sverige sover hela vintern. Inte förrän hon sticker till honom en engelskspråkig broschyr om svenskt djurliv tror han henne.

Som jag tidigare nämnt här på bloggen så är boken tidvis mycket gripande i sina skildringar av fattigdom och särskilt av barn i fattigdom. Axelsson skriver avskalat och osentilmentalt och det griper en om hjärtat, man blir arg över livets orättvisor och sin egen oförmåga att göra något åt det. Detta blandar hon på ett skickligt sätt med spänningsdelen i romanen, humor och barndomsminnen. Kort och gott...Läs den!

2 kommentarer:

Elin sa...

Hej Anna, vad roligt att du bloggar igen. Vad gäller boklisteproblemet så har jag ett liknande: jag har en lista, MEN kan inte låta bli att frestas av intressanta böcker i bokställ och har därför även en bokhög att arbeta mig igenom. Då och då bestämmer jag att jag inte får köpa något nytt förrän jag betat mig igenom denna hög, som säkert i skrivande stund består av ett tjugotal böcker (mer eller mindre intressanta). Detta lyckas jag naturligtvis aldrig hålla och högen växer. Idag tror jag t.ex. att jag måste köpa Marian Keyes bok... jag kommer inte ens ihåg vad den heter, men den står och lockar på jobbet. Jag måste ju ha en semesterbok med upp till vb - vi åker ikväll, barnen och jag. Vi hörs, kram från Elin! ps. jag har redan packat ned två böcker i resväskan.

...med näsan i en bok... sa...

Ja, man får slita sig från bokställen ibland. Jag brukar också försöka göra upp med mig själv om köpstopp, men det funkar några dagar och sedan är det kört:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...