Fortsätt till huvudinnehåll

Utan ett ord

Omslaget av boken lovar stort, den nämns som en skrämmande thriller i bästa Hitchcockanda och Dagens Nyheter har tydligen uttryckt att: Det är sällan thrillerförfattare lyckas så bra. Och visst har Linwood Barclay skrivit en hyfsat bra spänningsroman med Utan ett ord (orginalets titel No Time for Goodbye). En helt ok sommarläsning, men kanske inte så mycket mer än det.
Huvudpersonen i boken är Cynthia, men det är hennes man Terry som berättar historien. När Cynthia är 14 år gammal säger hon till sina föräldrar att hon ska till en kompis och plugga. I stället träffar hon sin kille Vince, de dricker sprit men blir påkomna av Cynthias pappa som skäller ut Vince efter noter och sedan kör hem Cynthia. Väl hemma grälar hon med sina föräldrar, går in i sitt rum, smäller igen sin dörr med orden "Jag önskar att ni vore döda". Det är det sista Cynthia ser av sina föräldrar och sin bror Todd.

Historien fortsätter 25 år senare. Cynthia har hunnit gifta sig med Terry och de har en åtta år gammal dotter som heter Grace. Under alla år har Cynthia inte fått reda på vad som egentligen hände den natten, var tog hennes familj vägen? Lever de eller är de döda? Detta har naturligtvis plågat henne och komplicerar hennes relation med maken och dottern. Hon har till exempel ett stort kontrollbehov över dottern och vill ha ständig uppsikt över henne.

För att försöka få svar deltar hon i ett tv program som tar upp hennes historia i hopp om att någon som vet något ska höra av sig och komma med svar eller ledtrådar. Cynthia får inga svar genom tv programmet men saker börjar hända, mystiska saker. Terry upptäcker att de är bevakade, faderns hatt hittas en dag på köksbordet och de tar emot samtal och mail som hänvisar till familjens försvinnande. Detta startar en jakt på sanningen. Och det blir en spännande jakt, Barclay bygger skickligt upp ett fängslande drama. Tyvärr kantas berättelsen också av ett par mindre trovärdiga karaktärer, exempelvis Vince som dyker upp igen efter 25 år. Han är då någon slags gangsterboss, en hård typ, som ändå refererar till Cynthia som "en go tjej" och hjälper Terry enbart för att han är hans styvdotters lärare. Det blir inte trovärdigt. Jag undrar om det till viss del handlar om ett översättningsproblem.

Om jag skulle ge boken ett betyg så skulle det bli 3 av 5, en skön sommardeckare. Ha inte för höga förväntningar bara...

Kommentarer

cecilia sa…
Jag tror att det just var upplägget i boken som jag tyckte var bra. Att det var hennes man som hade perspektivet och att man verkligen ville veta vad som hade hänt. Sen visst slutet är lite pang på rödbetan vi slänger dit ett slut. Men jag tycker om boken och upplägget helt klart =)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t