Som ni kanske vet så är jag väldigt förtjust i Griffiths böcker om rättsarkeologen och benexperten Ruth Galloway. Griffiths skriver ju fler böcker än den serien och jag har nu läst (lyssnat på...) en av hennes fristående böcker, vilken jag hade rätt höga förväntningar på.
Handling (Förlagets text):
Clare Cassidy är inte främmande för mord. Åtminstone inte i teorin: Hon undervisar i litteratur, med skräckförfattaren R.M. Holland som specialintresse. En gång om året håller hon en kurs för att dryga ut lönekuvertet, där studenterna djupdyker i det mörka, sällsamma författarskapet. En dag förenas teori och verklighet på ett brutalt sätt när en av Cassidys kollegor hittats död. Intill offret hittas en lapp med en rad av R.M. Holland. Polisen är övertygad: lösningen till det makabra mordet finns i böckerna.
Clare är skräckslagen över tanken på att mördaren skulle vara någon som hon känner - och konfronterar alla sina rädslor i sin privata dagbok. Anteckningarna blir ett sätt att härda ut. Men så upptäcker hon en dag ett par okända rader i dagboken, skrivna med en handstil som inte är hennes: "Hej Clare. Du känner inte mig."
Mitt omdöme:
Jag myste mig igenom den här boken och blev glad när mina förväntningar infriades. Det här är en äkta bladvändare!
Clare bor tillsammans med sin dotter Georgia och deras hund Herbert. Det är höstlov och Clare håller i sin skrivkurs där hon bland annat utgår ifrån R.M. Hollands spöknovell Främlingen. Så en morgon ringer skolans rektor och berättar att hennes kollega och vän Ella har hittats död, förmodligen mördad, i sitt hem. Eftersom Clare är god vän till Ella så förhörs hon tidigt av poliskommissarie Harbinder Kaur (en tidigare elev på skolan) och hennes kollega Neil Winston. Harbinder bor fortfarande kvar hos sina indiska föräldrar och har inte vågat avslöja att hon är lesbisk, något som är besvärligt då släkten tjatar på henne att träffa en man och gifta sig.
Det här är en finurligt skriven bok som går i den gotiska traditionen, precis som novellen Främlingen som är central i berättelsen. Det som händer i berättelsen stämmer nämligen väl överens med handlingen i novellen. Novellen och författaren finns för övrigt på riktigt.
Boken är skriven med flera berättarröster och vissa händelser får vi därför höra ur flera perspektiv. Spännande och lite roligt, särskilt att få ta del av hur Clare och Harbinder uppfattar varandra. En annan berättarröst är Clares dotter Georgia som, precis som alla tonåringar, har ett hemligt liv som föräldrarna inte känner till och med sin historia bidrar med information till det som sker.
Det här är en välskriven, spännande, tidvis ryslig historia. Griffiths är som vanligt fenomenal på att skapa komplexa karaktärer som känns som verkliga personer. Jag vill bli kompis med både Clare och Harbinder! Hon bygger upp berättelsen med att då och då återge ett stycke ur Främlingen och avslutar boken med novellen i sin helhet.
Jag rekommenderar den här boken starkt och har bestämt mig att läsa allt som Griffiths skrivit och kommer att skriva!
Kommentarer