Fortsätt till huvudinnehåll

Tillbaka till Hope river - Patricia Harman

Under sommaren så har jag plockat upp Projekt hyllvärmare, alltså att läsa böcker som stått olästa länge (flera år!) i bokhyllan. Det här är andra boken om barnmorskan Patience Murphy och sjuksköterskan Becky Myers. Jag har inte läst den första boken som heter Barnmorskan i Hope River.

Handling (Förlagets text):
West Virginia, 1934. Sjuksköterskan Becky Myers oroar sig för sin arbetsgivare, doktor Blum. Det senaste året har han förlorat sitt hus, sin praktik och sin hustru. Och nu verkar han även ha mist förståndet. I hopp om att Blum ska bli frisk återvänder de till det lilla samhället i Hope River där gemensamma vännen och barnmorskan Patience Murphy bor.

I Hope River möts de av fattigdom och arbetslöshet. Behovet av en sjuksköterska är skriande, och Becky kämpar för att skaffa mat på bordet och tak över huvudet. Med stor mänsklig värme skildras livet i den avlägsna dalgången, hur Becky försöker återuppväcka doktor Blums livsgnista och samtidigt sin egen tro på kärleken.

Mitt omdöme:
Det gick helt ok att läsa bok två utan att läsa den första men jag förstår att jag missar en hel del av bakgrunden. Mer och mer faller på plats under läsningen men jag tror att jag hade fått mer ut av boken om jag även hade läst bok ett.

Det som förlagets beskrivning av boken inte säger är att doktor Blum inte bara verkar ha mist förståndet. Han är mer eller mindre katatonisk. Han går och rör på sig om Becky säger åt honom och leder honom rätt. Hon kan även få honom att utföra vissa uppgifter, men hon borstar hans tänder, klär honom och hjälper honom med toabesök. Snacka om en lojal medarbetare! Men han har ingen annan och Becky klarar inte av att bara lämna honom åt sitt öde utan hoppas att hon kan få honom att vakna ur sitt tillstånd.

Tillbaka till Hope River utspelar sig under den stora depressionen och jag tyckte att det var mycket intressant att läsa om hur det kan ha varit att leva under den tiden. Becky och doktor Blum har tur som får hjälp av sina vänner att hitta någonstans att bo. De hankar sig fram. Becky söker jobb och får tillslut ett arbete som varuleverantör åt en liten matvaruaffär i samhället. Hon hjälper även Patience som assisterande barnmorska och får tillslut även arbeta en del som sjuksköterska.

Patience och hennes man som är veterinär är afroamerikaner och får utstå en hel del rasism men blir även respekterade utifrån sina yrken.

Harman skildra karaktärerna i boken med en värme och omtanke. Jag tycker mycket om nästan alla, även de som inte alltid är så snälla och vänliga. Särskilt Becky och Patience får jag som läsare komma nära och jag utvecklar någon slags vänskap med dem.

Det enda som stör mig i historien är doktor Blums tillstånd. Just den biten och orsaken till att han har hamnat i sitt tillstånd känns inte så trovärdig. Det sänker betyget av boken något.

Det här är en bra och mysig feelgood som alltså grå att läsa fristående men jag tror som sagt att man får mer ut av den om man har läst första boken.

Boken ges ut av Historiska Media och kan köpas på Adlibris och Bokus.

Andra som bloggat om boken är Sladdertackans bokblogg, Boklysten och LitteraturMagazinet.













Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t