Fortsätt till huvudinnehåll

Kvinnan på tåget - Paula Hawkins

Jag ligger rejält efter med att skriva om böcker som jag läst/lyssnat på. Kvinnan på tåget lyssnade jag på som ljudbok för två månader sedan! Jag blev nyfiken på boken efterom den hyllades precis överallt. På bokbloggar, i tidningar, på radio och i TV.

Handlingen:
Rachel är en tragisk figur. Hon bor inneboende sedan två år tillbaka då hennes man lämnade henne för en annan kvinna. Strax efter separationen förlorade hon sitt jobb eftersom hon kommit dit full. Ingen vet att hon är arbetslös. Varje morgon tar hon tåget som om hon ska till jobbet, men det hon egentligen gör är att hon dricker och fördriver tiden tills det är dags att åka hem. Varje dag åker hon förbi ett hus där det bor ett ungt par som hon kallar för Jess och James.  Hon fantiserar om vilka de är, vad de jobbar med och vad de heter. Tänker på dem som det perfekta paret. En dag ser hon något som inte stämmer och dagen efter får hon veta att "Jess" är försvunnen. Hon blir besatt av det hela och börjar agera privatdetektiv.

Till en början tyckte jag att boken var lite seg och något rörig. Rachel är inte den enda berättarrösten och jag kunde inte alltid skilja dem åt. Det berodde förmodligen på att jag lyssnade på boken i stället för att läsa den. Så småningom kom jag in i boken och då blev det riktigt spännande och den hade mig fast.

Hawkins binder samman tre kvinnoöden på ett mycket skickligt sätt och de olika trådarna som till en början var ihoptrasslade nystas sakta upp. Saker och ting är inte som man från början tror. På många sätt är boken en studie över förhållanden med ojämna maktförhållanden. Jag skulle kunna säga så mycket mer men vill inte råka avslöja för mycket.

Rachel som karaktär intresserar mig mycket och är så starkt. Till en början får vi bara bilden av henne som en misslyckad och alkoholiserad kvinna. Hennes liv är ett totalt kaos och när vi möter henne så rämnar den sköra fasad hon försökt hålla uppe totalt. Men så hittar hon en tunn tråd att hålla sig fast i som kanske, kanske kan hala sig upp ur de alkoholdränkta dimmorna med hjälp av den. När jag som läsare får veta om Rachel och hennes bakgrund så ändrar jag också uppfattning om och inställning till henne.

Kvinnan på tåget är definitivt en thriller men den är också en slags psykologisk studie, en väldigt välskriven sådan. Med facit i hand skulle jag nog ha valt att läsa och inte lyssna på den här boken.

Boken ges ut av Massolit Förlag och kan köpas på Adlibris och Bokus

Andra som bloggat om boken är Bokblomma, Hyllan och Vargnatts bokhylla



Kommentarer

bloggbohemen sa…
Jag lyssnade också på den och gillade uppläsningen. Stundtals tyckte jag boken var rätt seg och den fick ett rätt ljummet betyg av mig, men personskildringen av Rachel är absolut bokens mest intressanta inslag.
Monika sa…
Visst är det intressant hur man någonstans i boken helt ändrar åsikt om Rachel. Det är skickligt gjort.
Linnea sa…
Jag lyssnade också på ljudboksversionen och såhär efteråt hade jag också gärna läst den istället. Hur som helst så tyckte jag att den var bra! Håller med dig om att huvudpersonen är intressant. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t