Fortsätt till huvudinnehåll

Baksidetexter

Vid sista träffen med bokcirkeln Picket & Pocket så insåg vi att vi har lite olika syn på baksidetexter. Det var i och med att vi skulle välja en ny bok till nästa träff diskussionen satte igång. Vi hade bestämt oss för att läsa en bok av någon av författarna som kommer till Littfest i Umeå under mars. Ganska snabbt var vi överens om att läsa författaren Nawal El Saadawi och det blev dags att se vad hon skrivit för böcker. Telefonerna plockades fram och vi knappade oss fram till en nätbokhandel och såg att tre av hennes böcker blivit översatta till svenska.

Intet ont anande började jag läsa vad som stod skrivet om Den stulna romanen, en rätt lång text om boken. Då började Nobelprisprojektet hålla för öronen och säga att hon inte vill höööra! En annan frågade om jag tänkt läsa hela boken högt där och då medan ytterligare en annan ville lyssna färdigt. "Men varför vill du inte höra vad boken handlar om" frågade jag Nobelprisprojektet. Hon hävdade att det förstör boken, avslöjar för mycket och att hon vill bilda en egen uppfattning om boken. Då säger en annan Picket & Pocket att hon under läsningen ofta vänder boken och läser baksidetexten igen. Så gör jag med!  Det visade sig att vi alla har olika förhållanden till böckers baksidetexter. Mycket intressant!

Vad tycker du? Läser du vad som står på baksidan av en bok? Läser du recensioner av en bok innan du själv läst den?

Kommentarer

Jag läser både baksidestexter och recensioner, men det är förstås alltid en risk att man får för mycket information och rena spoilers. Men kan ändå inte komma på en enda gång då jag fått en bok förstörd pga detta. Och ibland är baksidestexterna rent missvisande; det kan jag nästan störa mig mer på!
Josefin sa…
Det är sällan en baksidestext lyckas med konststycket att berätta vilken sorts bok det är, säga ytterst lite om handlingen och sätta ens förväntningar på rätt nivå. Och som Mrs Bookpond säger kan de också vara så dåligt skrivna att skribenten omöjligt kan ha läst boken!
Jag undviker dem gärna! :)
Bokslukaren sa…
Självklart läser jag både baksidestexterna och recensioner! Jag måste ju få en uppfattning om vad boken handlar om och med hjälp av andras recensioner har jag åtminstone ett hum om ifall en bok är värd att läsa. Däremot brukar jag inte läsa en bok direkt när jag har köpt den, vilket innebär att jag inte direkt minns vad den handlar om när det är dags att läsa den. Så när jag väl har valt en bok aktar jag mig noga för att läsa på baksidan och har till och med ett bokomslag som jag klär in boken i så att jag inte ska "råka" få min läsupplevelse förstörd:)
Malin sa…
Det har hänt mig många gånger att jag läst en baksidestext som spolar handlingen eller som inte stämmer överens med boken, det kan stjälpa hela läsningen.
Men samtidigt vill man ju veta om boken kan vara något för en. Jag brukar läsa kanske den första raden på baksidestexten, inte mer. Annars ser jag vilka omdömen den har fått och om det är någon jag har gemensam lässmak med som gillat den :)
F sa…
Läser alltid baksidestexten.Är den som får mig att välja om jag ska läsa boken el inte.
Recensionerna kollar jag däremot oftast efter jag läst ut för att se vad andra hade för uppfattning.
Jag har faktiskt aldrig upplevt att en baksidetext har förstört läsupplevelsen! Jag läser ofta recensioner (särskilt sådana skrivna av bokbloggare) och får på så sätt nys på böcker som jag vill läsa. Men har jag väl en bok i hyllan så läser jag andra recensioner först efter att jag författat min egen om boken...Då vill jag inte färgas av vad andra tyckt om boken.
Temumriken sa…
Man vill ju inte köpa grisen i säcken, ofta läser jag flera olika texter om en bok innan jag bestämmer mig för att satsa av min dyrbara tid på att läsa den. Däremot läser jag sällan baksidestexten innan jag kommit en bit in i boken och ofta blir jag besviken, tycker att den betonar fel saker. Så är ju baksidestexten också en säljtext snarare än en verklig analys av boken i fråga.

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t