header

header

onsdag 15 januari 2014

Baksidetexter

Vid sista träffen med bokcirkeln Picket & Pocket så insåg vi att vi har lite olika syn på baksidetexter. Det var i och med att vi skulle välja en ny bok till nästa träff diskussionen satte igång. Vi hade bestämt oss för att läsa en bok av någon av författarna som kommer till Littfest i Umeå under mars. Ganska snabbt var vi överens om att läsa författaren Nawal El Saadawi och det blev dags att se vad hon skrivit för böcker. Telefonerna plockades fram och vi knappade oss fram till en nätbokhandel och såg att tre av hennes böcker blivit översatta till svenska.

Intet ont anande började jag läsa vad som stod skrivet om Den stulna romanen, en rätt lång text om boken. Då började Nobelprisprojektet hålla för öronen och säga att hon inte vill höööra! En annan frågade om jag tänkt läsa hela boken högt där och då medan ytterligare en annan ville lyssna färdigt. "Men varför vill du inte höra vad boken handlar om" frågade jag Nobelprisprojektet. Hon hävdade att det förstör boken, avslöjar för mycket och att hon vill bilda en egen uppfattning om boken. Då säger en annan Picket & Pocket att hon under läsningen ofta vänder boken och läser baksidetexten igen. Så gör jag med!  Det visade sig att vi alla har olika förhållanden till böckers baksidetexter. Mycket intressant!

Vad tycker du? Läser du vad som står på baksidan av en bok? Läser du recensioner av en bok innan du själv läst den?

7 kommentarer:

Mrs Book Pond sa...

Jag läser både baksidestexter och recensioner, men det är förstås alltid en risk att man får för mycket information och rena spoilers. Men kan ändå inte komma på en enda gång då jag fått en bok förstörd pga detta. Och ibland är baksidestexterna rent missvisande; det kan jag nästan störa mig mer på!

Josefin sa...

Det är sällan en baksidestext lyckas med konststycket att berätta vilken sorts bok det är, säga ytterst lite om handlingen och sätta ens förväntningar på rätt nivå. Och som Mrs Bookpond säger kan de också vara så dåligt skrivna att skribenten omöjligt kan ha läst boken!
Jag undviker dem gärna! :)

Bokslukaren sa...

Självklart läser jag både baksidestexterna och recensioner! Jag måste ju få en uppfattning om vad boken handlar om och med hjälp av andras recensioner har jag åtminstone ett hum om ifall en bok är värd att läsa. Däremot brukar jag inte läsa en bok direkt när jag har köpt den, vilket innebär att jag inte direkt minns vad den handlar om när det är dags att läsa den. Så när jag väl har valt en bok aktar jag mig noga för att läsa på baksidan och har till och med ett bokomslag som jag klär in boken i så att jag inte ska "råka" få min läsupplevelse förstörd:)

Malin sa...

Det har hänt mig många gånger att jag läst en baksidestext som spolar handlingen eller som inte stämmer överens med boken, det kan stjälpa hela läsningen.
Men samtidigt vill man ju veta om boken kan vara något för en. Jag brukar läsa kanske den första raden på baksidestexten, inte mer. Annars ser jag vilka omdömen den har fått och om det är någon jag har gemensam lässmak med som gillat den :)

F sa...

Läser alltid baksidestexten.Är den som får mig att välja om jag ska läsa boken el inte.
Recensionerna kollar jag däremot oftast efter jag läst ut för att se vad andra hade för uppfattning.

...med näsan i en bok... sa...

Jag har faktiskt aldrig upplevt att en baksidetext har förstört läsupplevelsen! Jag läser ofta recensioner (särskilt sådana skrivna av bokbloggare) och får på så sätt nys på böcker som jag vill läsa. Men har jag väl en bok i hyllan så läser jag andra recensioner först efter att jag författat min egen om boken...Då vill jag inte färgas av vad andra tyckt om boken.

Temumriken sa...

Man vill ju inte köpa grisen i säcken, ofta läser jag flera olika texter om en bok innan jag bestämmer mig för att satsa av min dyrbara tid på att läsa den. Däremot läser jag sällan baksidestexten innan jag kommit en bit in i boken och ofta blir jag besviken, tycker att den betonar fel saker. Så är ju baksidestexten också en säljtext snarare än en verklig analys av boken i fråga.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...