Fortsätt till huvudinnehåll

Själseld - Maths Nilsson

Jag har läst en hel del debutromaner på sistone en av dem är Själseld av Maths Nilsson.

Historien tar sin början år 1669 i Mora. Vi möter en flicka vars mamma just har avrättats och bränts på bål. Fylld av sorg och hämd förbannar hon ett krucifix som hon ger till Lorentz Creutz, ansvarig för häxbränningarna. Han tar emot det och lämnar utan onda aningar Mora för att en tid senare död flyta iland på Öland efter ett förödande nederlag mot den dansk-holländska flottan. Den som hittar honom är prästen i det lilla samhället Hulterstad, Nicholaus. Nicholaus hittar även krucifixet som han med ganska stora samvetskval plockar från liket och behåller. Han kan inte stå emot dess dragningskraft. Prästen är mycket omtyckt av folket och brinner av engagemang för ölänningarna. Han fruktar att befolkningen ska utsättas för grova övergrepp av danskarna och holländarna och vänder sig till Gud för att få svar på hur han ska kunna hjälpa sin flock. Han får visioner som tär på honom och skrämmer honom, sakta tynar han bort framför församlingens ögon men vägrar att besegras av de onda krafter som han tror hotar Öland.

Över 400 år senare återvänder Jerry till sitt barndoms Öland som han en gång lämnade och knappt har besökt sedan dess. Hans föräldrar har omkommit i en misstänkt mordbrand och Jerry plågas av samvetskval över att han tagit avstånd från sina föräldrar. Av grannen får han ett brev som hans mamma lämnat till honom om något skulle hända henne och pappan något. Innan Jerry hinner läsa brevet blir det stulet. Jerry förstår att han svävar i fara, att någon eller någonting är efter honom. Vad är det som folk är så rädda för och varför möts han med sådan avsky?

De två historierna hör ihop, dåtiden påverkar nutiden.

Jag har en förkärlek för berättelser som väver ihop historiska mysterier med nutida sådana - en av mina absoluta favoriter i genren är Ann Rosman. Maths Nilsson lyckas inte lika väl som Rosman med att just väva ihop sina två historier, det görs inte med samma spänning och självklarhet. Jag förstår dock att det är oerhört svårt och författaren målar upp sammanhanget mellan händelserna på 1600-talet och 2000-talet väl.

På det stora hela tycker jag att detta är en mycket bra debut och att det är en bok som är väl värd att läsas. Jag hade önskat få veta mer om den lilla flickan i Mora, kanske minska något på textmassan kring prästens samvetskval och tyvärr så har jag svårt att få någon verklig känsla för huvudpersonen Jerry. Överlag tycker jag att den historiska delen av boken är bättre och mer spännande än den nutida delen. I den historiska berättelsen så känner jag av författarens intresse och jag tycker att han skildrar livet på Öland och befolkningen där på ett bra sätt. Jag får en bild av hur det såg ut och hur det var att leva där under den tiden.

Nutidshistorien känns lite kantig och inte helt klar. Jag tror att det har med karaktärerna att göra, att de inte blir närvarande för mig. Som läsare har jag svårt att leva mig in i deras verklighet. Jag hade även önskat att övergångarna mellan historia och nutid hade synkats ihop mer, gärna med hjälp av flickan i Mora...Den karaktär som jag tar till mig mest är prästen.

Boken ges ut av Mörkersdottir förlag och kan köpas på Adlibris och Bokus

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t