Fortsätt till huvudinnehåll

Mörk jord - Belinda Bauer

Jag läste Mörk jord inför en träff med bokcirkeln Picket & Pocket som möttes och diskuterade boken i fredags. Träffen tog för ovanlighetens skull plats på en indisk restaurang och trots den goda maten och mysiga omgivningen lyckades vi prata en hel del om boken (samt en hel del annat...).

Mörk jord handlar om en tolvårig pojke som heter Steven. Han bor tillsammans med sin mamma och mormor i ett mer eller mindre förfallet hus på den engelska landsbygden, nära Exmoorheden. Mamman jobbar som städerska och mormodern kan inte sluta sörja och längta efter sin son Billy som försvann sexton år tidigare - han var då i samma ålder som Steven är nu. Seriemördaren och sexbrottslingen Arnold Avery dömdes för mord på Billy eftersom en av Billys skor hittade i hans lastbil. Kroppen återfanns aldrig och är förmodligen begravd någonstans på heden. På heden hittades sex andra av Arnolds offer. Billy bestämmer sig för att gräva efter kroppen - kanske kan han ställa allt till rätta om han hittar den. Letandet blir en besatthet och när han en dag bestämmer sig för att skriva brev till sin morbrors mördare startar en nervkittlande och obehaglig katt- och råttalek.

Jag läste den här boken på en dag för det gick bara inte att lägga den ifrån sig. Mörk jord är inte en typisk kriminalhistoria utan handlar mer om vad som kan hända i en familj som drabbas av det oförklarliga och hur det kan påverka till och med kommande generationer. I efterordet skriver författaren att hon inte alls tänkt att boken skulle bli en kriminalhistoria utan att den skulle handla om en pojke och hans mormor. Den handlar om relationer, sorg, längtan, mod, vänskap, fattigdom och tillfälligheternas makt. En fin och ganska sorgsen bok.

Som läsare känner jag så himla mycket för den ensamme och ihärdige lilla Steven som bara vill växa upp i en vanlig och glad familj. Han önskar att hans mamma ska tycka lika mycket om honom som om hans lillebror, att hans mormor ska se honom - inte bara klaga - och efter att få en pappa. Han har bara en kompis, skolkompisen Lewis, som inte alltid är så enkel att ha att göra med. Denna ensamhet och törst efter uppmärksamhet gör att han tar kontakt med Arnold Avery. När Stevens lärare berömmer honom för att vara en duktig brevskrivare så föds idén att ta hjälp av Arnold för att hitta Billys kropp. Om kroppen hittas igen kanske mormodern slutar att stå vid köksfönstret och titta efter sin försvunna son och kanske ser honom i stället. Mamma kanske blir glad igen. Livet kanske kan komma att handla om något annat än Billy.

Belinda Bauers karaktärer är trovärdiga och mångfacetterade. Med få ord får hon läsaren att förstå vem även den minsta sidokaraktären är. Porträttet av seriemördaren är otäckt i sin enkelhet och det är med största motvilja jag följer med in i hans hjärna och tankar. Brevväxlingen betyder något helt annat för honom än för Steven...

Boken slutar mycket spännande och...ja mer ska jag inte säga eftersom jag inte vill förstöra för någon. (Fast jag vill ((skriva alltså, inte förstöra)) - finns så mycket jag vill säga om det! Tur att jag kunde prata om det i fredags...)

Alla i Picket & Pocket (som hunnit läsa ut boken) tyckte den var bra och den fick en fyra (av fem) i betyg av alla. Diskussionerna kom att handla om mobiltelefoner (utspelas boken i nutid eller för ca 10 år sedan, hur vanligt är smartphones på engelska landsbygden etc), hur skapas sådana vidriga människor som Arnold, barns utsatthet och olika karaktärers betydelse för historien. Som vanligt bra och givande diskussioner!

Boken ges ut av Modernista och kan köpas på Adlibris och Bokus

Andra som bloggat om boken är Bokblomma, Bokföring enligt Monika, Bokomaten  och Fru E

Kommentarer

Monika sa…
Jag kan tänka mig att det fanns en del att diskutera om denna. Det var en otroligt mörk och tragisk historia.
Linnea sa…
Ja, den var bra! Och vi har väl aldrig varit mer överens om betyget till en bok.. ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t

Vad är egentligen en spänningsroman?

Hur definierar ni en spänningsroman? Är det en slasktitel på en svårbestämbar genre eller..? Det är många böcker som har den benämningen på omslaget och jag har väl inte direkt reflekterat över det tidigare. Spontant har jag tänkt att en spänningsroman är en lite mer fartfylld deckare/kriminalroman. Alltså, det ska vara action och någon slags kriminell twist, gärna en mordgåta. Jag börjar inse att jag har fel... Frågan väcktes hos mig när jag valde att läsa Uppkomlingen  av Tomas Blom. Jag valde den just för att det stod "Historisk spänningsroman" på omslaget och jag kände mig sugen på en thriller i historisk miljö. Ack så jag misstog mig... Nu är det ju så att jag inte recenserat boken ännu, har inte ens läst ut den än, men jag kan säga så mycket som att den inte alls är vad jag trodde att den skulle vara. Visst den är spännande ibland, men inte "thrillerspännande" om ni fattar hur jag menar... Har googlat ordet "Spänningsroman" för att hitta någon