Fortsätt till huvudinnehåll

Skuggsida - Belinda Bauer

Det här är den tredje boken av Belinda Bauer som jag läser/lyssnar på. Har tidigare läst Mörk jord  och lyssnat på Livets och dödens villkor, klicka på länkarna så kan ni läsa vad jag har skrivit om dem. Skuggsida är den andra boken i serien om polisen Jonas Holly, den första är Mörk jord men där skymtar han bara fram mot slutet av boken.

Holly är en rätt ung polis men utan större ambitioner. Han arbetar som polis i den lilla byn Shipcott och lever en lugn tillvaro tillsammans med sin fru som är sjuk i MS. När en äldre kvinna hittas mördad i sitt hem blir han minst sagt chockad och lätt illamående (något som han hånas för i stort sett i resten av boken). Det är inte länge han får vara ansvarig för mordutredningen, ganska snabbt tas den över av en utomstående (och odräglig) kriminalinspektör som har med sig sitt eget team. Holly blir mycket dåligt behandlad och självförtroendet är inte direkt i topp. Dessutom börjar han få anonyma meddelanden som kritiserar hans insats som byns polis. När ytterligare en person blir mördad eskalerar det mesta och Holly bestämmer sig för att strunta i kriminalinspektören och startar i hemlighet sin egen utredning.

Det var flera veckor sedan jag lyssnade på den här boken och i ärlighetens namn så minns jag inte så mycket av den - vilket knappast kan ses som ett gott tecken. Jag var ju stormförtjust i de två andra böckerna, men den här höll inte alls samma klass. Den var krånglig och förutsägbar på en och samma gång. När jag tänker tillbaka på den med vetskapen om att det är bok nummer två i en bokserie som namnges som Jonas Holly-serien så tänker jag att syftet med boken kanske framför allt är att ge mig kännedom om Holly. För jag får veta rätt mycket om hans personlighet och bakgrund som gagnar min läsning av tredje boken. Vet inte om det är så men...

Skillnaden gentemot de andra två böckerna är särskilt att själva berättelsen inte intresserar mig särskilt mycket. Det blir inte heller lika spännande i den här boken (även om potentialen finns där. Bauer gör det bara inte spännande). Jag minns hur jag höll andan av spänning när jag lyssnade på Livets och dödens villkor och hur jag läste delar av Mörk jord i speedfart. Miljöerna är fortfarande lika fascinerande och väl beskrivna, delvis karaktärerna också. Det är något med kriminalinspektören (kommer inte ens ihåg hans namn) som skaver, utvecklingen av den karaktären är inte trovärdig och för dramatisk för berättelsen.

Jag skulle vilja beskriva det här som en ok bok. Finns många andra böcker i samma genre som är betydligt bättre. Jag hoppas att det är en tillfällig svacka och kommer så klart att lyssna på bok nr 3 i serien - Ni älskar dem inte

Boken ges ut av Modernista och kan köpas på Adlibris och Bokus

Andra som bloggat om boken är Blandad konfekt, Den läsande kaninen och PocketBlogg

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t