header

header

tisdag 21 juni 2011

Hur gör ni?

Jag har aldrig varit någon omläsare. Har bara läst om ett fåtal böcker, men det finns ett gäng som jag känner skulle vara roliga att läsa en gång till. Problemet är ju bara att jag har en "Att läsa lista" som är astronomisk och då blir jag velig...Att läsa om en bok innebär ju att jag stjäl tid från en helt oläst bok...Hmmm, hur gör ni? Läser ni om böcker?
Funderar om jag ska ta mig an en läsutmaning av typen "Var tionde bok ska vara en omläsning" Hur tycker ni att jag ska göra?

11 kommentarer:

Lotta - hyllan sa...

Gör som den gode CS Lewis http://ihyllan.se/2011/may/57.html

Jag skulle gärna läsa om fler böcker än jag gör, ofta upptäcker man dem på ett helt annat sätt då. Men det finns så mycket nytt som lockar hela tiden...

Snöfrid sa...

Om en bok är tillräckligt bra för att läsas om så kan jag givetvis tänka mig läsa om den. Dock blir det inte ofta så just för alla olästa böcker som jag väljer istället.
Men jag har läst om första boken av CS Lewis (och ska oxå ta mig tid att läsa om resten av serien) och sen har jag även en barn-/ungdomsbok som jag är väldigt förtjust i, den har jag läst om flera ggr :) Skurken i datorn.

Men jag skulle säga att det beror på vad man känner för som läsare.

Linnea sa...

Nej, jag läser inte om. Jag känner som du: det finns för många outlästa böcker som pockar på min uppmärksamhet.

Emma-Johanna sa...

Ett problem som kan vara värt att få en strategi tycker jag, det har jag inte själv. Men har mängder av böcker som skulle vara värda att läsa om

boksnoken sa...

Nej, jag läser inte om, just av den anledningen att det finns så många nya olästa böcker som lockar. Men visst finns det böcker som jag gärna skulle läsa om - om tiden bara fanns...

...med näsan i en bok... sa...

Tack för alla kommentarer, kul att höra att det är fler som går och bär på detta dilemma. Lotta- jag kanske ska lyssna på herr Lewis, men jag tror inte att det blir varannan...Kanske får bli en läsutmaning...

Tess sa...

Jag tror aldrig jag läst om en bok - förutom de jag läst både på svenska och engelska... Startar du en läsutmaning så är jag på !

Monika Häägg sa...

Det är ytterst sällan som jag läser om en bok. Kanske borde göra det? Några enstaka sitter ju väldigt fast kvar i hjärtat. Får kanske ta och läsa om "hjärteböckerna"

Hanneles bokparadis sa...

Det händer att jag läser om vissa böcker, det är intressant, för man har ju ändrat sig. Riktiga favoriter är jag lite rädd för att läsa om...

...med näsan i en bok... sa...

Hannele - är också lite rädd för att läsa om de riktiga favoriterna...tänk om man inte tycker om dem lika mycket andra gången. Upplevelsen av en bok har ju mycket att göra med livssituation, miljö och annat runt omkring också, inte bara själva boken...

Tinnar och torn sa...

Det är ju en alldeles utmärkt utmaning. Då blir det "tillåtet" att läsa om. När jag läser om böcker ger de mig så mycket mer än första gången jag läste. Kan inte riktigt förklara varför. Men jag har förstått att det är många som inte läser om för att de tycker det stjäl tid från olästa böcker. Startar du en utmaning hakar jag absolut på. Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...