Fortsätt till huvudinnehåll

Hur gör ni?

Jag har aldrig varit någon omläsare. Har bara läst om ett fåtal böcker, men det finns ett gäng som jag känner skulle vara roliga att läsa en gång till. Problemet är ju bara att jag har en "Att läsa lista" som är astronomisk och då blir jag velig...Att läsa om en bok innebär ju att jag stjäl tid från en helt oläst bok...Hmmm, hur gör ni? Läser ni om böcker?
Funderar om jag ska ta mig an en läsutmaning av typen "Var tionde bok ska vara en omläsning" Hur tycker ni att jag ska göra?

Kommentarer

Gör som den gode CS Lewis http://ihyllan.se/2011/may/57.html

Jag skulle gärna läsa om fler böcker än jag gör, ofta upptäcker man dem på ett helt annat sätt då. Men det finns så mycket nytt som lockar hela tiden...
Snöfrid sa…
Om en bok är tillräckligt bra för att läsas om så kan jag givetvis tänka mig läsa om den. Dock blir det inte ofta så just för alla olästa böcker som jag väljer istället.
Men jag har läst om första boken av CS Lewis (och ska oxå ta mig tid att läsa om resten av serien) och sen har jag även en barn-/ungdomsbok som jag är väldigt förtjust i, den har jag läst om flera ggr :) Skurken i datorn.

Men jag skulle säga att det beror på vad man känner för som läsare.
Linnea sa…
Nej, jag läser inte om. Jag känner som du: det finns för många outlästa böcker som pockar på min uppmärksamhet.
Boktradition sa…
Ett problem som kan vara värt att få en strategi tycker jag, det har jag inte själv. Men har mängder av böcker som skulle vara värda att läsa om
boksnoken sa…
Nej, jag läser inte om, just av den anledningen att det finns så många nya olästa böcker som lockar. Men visst finns det böcker som jag gärna skulle läsa om - om tiden bara fanns...
Tack för alla kommentarer, kul att höra att det är fler som går och bär på detta dilemma. Lotta- jag kanske ska lyssna på herr Lewis, men jag tror inte att det blir varannan...Kanske får bli en läsutmaning...
Unknown sa…
Jag tror aldrig jag läst om en bok - förutom de jag läst både på svenska och engelska... Startar du en läsutmaning så är jag på !
Det är ytterst sällan som jag läser om en bok. Kanske borde göra det? Några enstaka sitter ju väldigt fast kvar i hjärtat. Får kanske ta och läsa om "hjärteböckerna"
Det händer att jag läser om vissa böcker, det är intressant, för man har ju ändrat sig. Riktiga favoriter är jag lite rädd för att läsa om...
Hannele - är också lite rädd för att läsa om de riktiga favoriterna...tänk om man inte tycker om dem lika mycket andra gången. Upplevelsen av en bok har ju mycket att göra med livssituation, miljö och annat runt omkring också, inte bara själva boken...
Det är ju en alldeles utmärkt utmaning. Då blir det "tillåtet" att läsa om. När jag läser om böcker ger de mig så mycket mer än första gången jag läste. Kan inte riktigt förklara varför. Men jag har förstått att det är många som inte läser om för att de tycker det stjäl tid från olästa böcker. Startar du en utmaning hakar jag absolut på. Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t