Fortsätt till huvudinnehåll

Helgonet - Carin Gerhardsen

Helgonet är den fjärde boken i Gerhardsens Hammarbyserie, tidigare böcker har jag skrivit om här och här.

Sven-Erik Erlandsson tar en promenad hem från den årliga festkvällen med pokergänget. Inte långt hemifrån blir han skjuten till döds, avrättningsstil. I fickan hittar man fyra spelkort (två svarta ess och två svarta åttor...) och en svårtydd lapp som delvis förstörts på grund av den tidiga morgonens regn. Kriminalkommissarie Conny Sjöberg avbryter sin semester och kallar samman sitt arbetgäng, med nytillskotten Hedvig "Geddan" Gerdin och Odd "Loddan" Andersson. Tack vare Geddans briljanta intellekt och Sandéns heroism kommer man snabbt en lösning på spåret, men är det den enkla sanningen eller finns det mer hemligheter att nysta i?

Detta är alltså den fjärde boken där man får följa Sjöberg och hans arbetsgrupp. I Helgonet knyts en del trådar ihop från föregående böcker och nya trådar skapas. Jag fullkomligt älskade Pepparkakshuset och Mamma, pappa, barn, men jag tycker inte riktigt att Gerhardsen får till det i de två senaste böckerna.
Carin Gerhardsen
I Helgonet saknar jag särskilt djupdykningen i karaktärernas privatliv, nu blir det liksom bara korta referat kring varje person - möjligtvis med undantag Sandén och Geddan. Men även när det gäller dem håller hon oss mest vid ytan, trots att hon skapat intressanta spår att följa hos dem båda. Till exempel att Jenny (Sandéns dotter) blir gravid med okänd man och att Geddan återvänder till arbetslivet efter trettio år som hemmafru, men mer än så får vi inte veta. Jag vill veta vad de känner, tycker, upplever etc, etc.
Jag gillar hennes flirt mot verklighetens Sverige genom att lägga in en polis som varit deltagare i Idol och en polischef som begår grova sexuella brott.
Men, jag saknar också spänningen som Gerhardsen mycket skickligt byggde upp i sina två första böcker som var fullkomligt omöjliga att lägga ifrån sig och där man fräste ifrån när folk störde en i läsningen. Hon har en intressant mordhistoria, den är bra och väl genomtänkt, trots det fångar hon mig inte. Jag tror att det återigen beror på att hon inte låter mig som läsare komma i kontakt med de inblandade karaktärerna. Jag får inte lära känna dem särskilt bra, får inte känslan för dem.

När jag läser får jag känslan av en bok som hade kunnat bli riktigt, riktigt bra, med lite mer jobb. Kanske befann hon sig under alltför stor tidspress när hon skrev? Kanske har hon bara inte lagt ner lika mycket själ i den här boken som i de första två... Synd! Det är en medelbra bok, som duger i pocketversion vid stranden, men den hade potential till att nå upp till samma höjder som Pepparkakshuset och Mamma, pappa, barn.

Köp boken på Adlibris, Bokia eller Bokus

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t

Vad är egentligen en spänningsroman?

Hur definierar ni en spänningsroman? Är det en slasktitel på en svårbestämbar genre eller..? Det är många böcker som har den benämningen på omslaget och jag har väl inte direkt reflekterat över det tidigare. Spontant har jag tänkt att en spänningsroman är en lite mer fartfylld deckare/kriminalroman. Alltså, det ska vara action och någon slags kriminell twist, gärna en mordgåta. Jag börjar inse att jag har fel... Frågan väcktes hos mig när jag valde att läsa Uppkomlingen  av Tomas Blom. Jag valde den just för att det stod "Historisk spänningsroman" på omslaget och jag kände mig sugen på en thriller i historisk miljö. Ack så jag misstog mig... Nu är det ju så att jag inte recenserat boken ännu, har inte ens läst ut den än, men jag kan säga så mycket som att den inte alls är vad jag trodde att den skulle vara. Visst den är spännande ibland, men inte "thrillerspännande" om ni fattar hur jag menar... Har googlat ordet "Spänningsroman" för att hitta någon