Fortsätt till huvudinnehåll

Rosieeffekten - Graeme Simsion

Jag lyssnade på Rosieeffekten i början på december förra året men har den ändå rätt färskt i minnet, kanske beror det på att jag "känner" huvudpersonerna sedan tidigare. Rosieeffekten är nämligen uppföljaren till boken Project Rosie som jag har skrivit om här.

Don Tillman och Rosie har gift sig, flyttat till New York och väntar barn. Det betyder alltså stora förändringar för Don (och Rosie förstås men hon har lättare att anpassa sig) som har någon form av diagnos inom autismspektrat. Don går helt upp i graviditeten på sitt alldeles speciella sätt. Han läser på, han gör diagram, designar barnvagn, ska kontrollera vad Rosie äter etc. Inte ett särskilt vinnande koncept för deras förhållande. Dessutom kommer hans kompis, den notoriskt otrogne och numera separerade psykologiprofessorn , från australien och flyttar in i deras minimala lägenhet.

Boken är precis så gullig och dråplig som första boken men någonting skaver. Jag vet inte om det beror på att jag är mindre accepterande gentemot Don den här gången eller om det blir för mycket upprepande och fokus på alla hans ritualer och ovanor. Jag sympatiserar med den gravida Rosie och känner hennes uppgivenhet när hon inte får det stöd som hon behöver från sin partner.

När jag lyssnat färdigt på boken så gav jag den inte så bra betyg (tre av fem stjärnor på Storytel) men så här i efterhand så har jag tänkt om. Jag har kommit tillbaka till boken i tanken flera gånger efter att jag lyssnat på den och det betyder ju att författaren har lyckats att sätta ett avtryck. Den har också en svärta och ett djup som Project Rosie inte hade vilket gör den mer dynamisk.

Boken ges ut av Bokförlaget Forum och kan köpas på Adlibris och Bokus.

Andra som bloggat om boken är Bokblomma, Böcker i örat och Emilias bokstäver



Kommentarer

Linne sa…
Jag gillade den här boken ändå. :) Tyckte faktiskt lite bättre om den än vad jag tyckte om Projekt Rosie. Den där svärtan tycker jag faktiskt tillförde något.

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t