Fortsätt till huvudinnehåll

Att cykla och lyssna (en bekännelse)

Jag är en sådan där person som ondgör mig över andra i trafiken - särkilt över cyklister som inte har någon koll på sin omgivning och övriga trafiken. Jag vet inte hur många gånger jag fått pallnita för cyklister som bara kört rakt ut framför bilen. En del är inte särskilt rädd om livet! Särskilt mycket har jag svurit över cyklister med lurar i öronen. Hur tänker de egentligen när de avskärmar sig sådär?

När jag är ute och promenerar så har jag alltid en ljudbok eller radion i öronen, men allt går långsammare då. Man utsätter inte andra för sig själv - som man faktiskt kan göra som cyklist.

Nu är det vår. Jag har plockat fram cykeln och tänker bara använda bilen i absoluta nödfall! Jag har också fått tillfälle att reflektera över mitt eget beteende. För vad gör jag? Jo, jag pluggar in hörlurar i öronen, slår igång ljudboken och hoppar upp på cykeln..! Utan att ens tänka på hur mycket jag stör mig på andra som gör likadant. För jag - minsann - har låg volym, cyklar inte särkilt fort, stannar cykeln och går över övergångsställen, ser mig noga om innan jag ska svänga osv, osv. Kanske andra med lurar i öronen gör likadant? En del i alla fall. Eller är det kanske så att jag inte ska ta chansen att njuta av litteratur just när jag cyklar?

Hur gör ni? Och är det ens lagligt att cykla med hörlurar i öronen?

Kommentarer

Jag har definitivt en ljudbok mi öronen när jag cyklar. Det blir så himla tråkigt att cykla annars. Jag tror att det viktiga är att man inte har för hög ljudvolym så man stänger ute ljud runt omkring.
Madde sa…
Har också ljudbok när jag cyklar, går osv. Tänker mig för och stannar vid övergångsställe och liknande. Men riktigt säkert kanske de inte är...
Anonym sa…
Det är inte förbjudet att cykla och lyssna på radio etc. samtidigt.

Många menar även på att de får bättre uppmärksamhet när de går in i sin bubbla. Kanske för att de samtidigt ser sig om mer, då de vet att de inte kan lita på hörsel för att vara varse om vad som händer runtom.

Kan inte tala utifrån egen erfarenhet för cyklar aldrig med något i öronen men när jag promenerar med lurar på så ser jag mig om mer.
Cykla lugnt
Linnea sa…
Jag skulle aldrig våga cykla med hörlurar! Jag har hört om så många olyckor när cyklister inte har varit uppmärksamma.. En kompis kompis skadade sig riktigt ordentligt när hon inte såg sig för och blev påkörd av en bil hon inte hörde..

Jag cyklar ju överallt, t.ex. till och från jobbet, och trots att det är cykelväg nästan hela vägen så tycker jag att det är nog så utmanande att ta sig fram i trafiken utan distraktioner.. Det känns som man riskerar livet varje morgon när man möter cyklister som rullar i typ 30 km/h på väg mot uni, gärna tre i bredd och ingen kollar på vägen... :o

Men ja.. Det vore allt trevligt att kunna lyssna på ljudbok medan man cyklade! Tänk så mycket ljudbok man skulle hinna med!
Ally Regins sa…
Även jag cyklar med ljudbok om jag ska cykla någon längre sträcka, det blir så väldigt tråkigt annars!
jag är skraj, vill inte krocka med en spårvagn

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t