Fortsätt till huvudinnehåll

En lögn att lita på - Elizabeth George

En lögn att lita på är Elizabeth Georges sjuttonde bok om Thomas Lynley och Barbara Havers. Jag har läst alla tidigare 16 (tror jag i alla fall!)och det finns två böcker till att läsa i serien. Jag skaffade En lögn att lita på 2013 men var ärligt talat ganska trött på karaktärerna just då så boken har fått stå oläst i hyllan i fyra år.




Har ni inte läst bok 14, Innan döden kom, så utfärdar jag härmed en spoilervarning!

Thomas Lynley brottas på det privata planet med sin saknad efter sin fru Helen och har inlett ett förhållande med sin chef. Havers å sin sida brottas också med relationen till samma chef som har tydliga åsikter om hur hon ser ut, vilka kläder hon bär och vilken frisyr hon har. Ett märkligt beteende från en chef tycker jag, att lägga sig i en anställds utseende på det sättet...men kanske är ok i England, vad vet jag!


I den här boken så skickas Lynley på ett hemligt uppdrag till Lake District för att utreda en drunkningsolycka. Det är en man vid namn Ian Creswell som har drunknat och hans morbror tillika arbetsgivare som dragit i diverse trådar för att få dit kommissarien. Märkligt kan tyckas. Resten av familjen får absolut inte veta varför Lynley är där och för att hålla låg profil i utredningsarbetet så ber han sina vänner Simon och Deborah St James att följa med och hjälpa honom. Havers håller ställningarna i London och hjälper till med research. Ju längre in i utredningsarbetet de kommer desto fler familjehemligheter poppar upp till ytan.


Att läsa om Lynley och Havers är verkligen som att träffa ett par gamla kompisar igen. De första 100 sidorna log jag mig igenom och fick liksom en varm känsla i kroppen. Även att träffa Havers grannar Haddiyah och Azhar är kul...och spännande! För Azhars fru och Hadiyyahs mamma har nämligen kommit tillbaka och vill "leka" familj igen.


Boken är spännande och det är en bra historia som George berättar MEN det finns ett antal saker som stör mig i läsningen. För det första varför måste hon skriva ner precis varje ord som sägs i ett samtal. En dialog kan pågå i flera sidor - jag nöjer mig med det viktigaste, tack! Dessutom det osannolika i att en erfaren kommissarie som Lynley, som lovat att hålla utredningen hemlig, drar med sig ett par polare och släpper dem lösa i en sådan känslig utredning. Nja, känns som ett krystat sätt att få in James och Deborah i handlingen. Sedan har vi det är med kvinnoporträtten som känns hämtade från en filmkomedi från 80-talet. Unket och sexistiskt. Deborah är känslig och neurotisk men vill bevisa för männen runt sig att hon minsann klarar av sitt hemliga uppdrag. Männen (= James och Lynely) blir irriterade men ler sedan åt att hon är så gulligt envis. Havers som är självständig men samtidigt gör allt för att anpassa sig efter sin (kvinnliga) chefs önskemål om utseendet och den kvinnliga chefen som såklart måste vara skarp och kall för att klara sig i männens värld, fast hon i sin ensamhet är en ömhetstörstande liten själ som måste trösta sig med alkohol Blä!, säger jag bara.


Med det sagt så är ändå det övergripande omdömet om boken positiv och jag kommer att fortsätta att läsa Georges böcker om Lynley och Havers. Och slutet...en riktig cliffhanger som absolut manar mig till att läsa nästa bok!


Boken ges ut av Norstedts och kan köpas på Adlibris och Bokus.


Andra som bloggat om boken är Bokhora (instämmer fullkomligt i reflektionen kring omslaget!), LitteraturMagazinet och Kulturbloggen





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t

Vad är egentligen en spänningsroman?

Hur definierar ni en spänningsroman? Är det en slasktitel på en svårbestämbar genre eller..? Det är många böcker som har den benämningen på omslaget och jag har väl inte direkt reflekterat över det tidigare. Spontant har jag tänkt att en spänningsroman är en lite mer fartfylld deckare/kriminalroman. Alltså, det ska vara action och någon slags kriminell twist, gärna en mordgåta. Jag börjar inse att jag har fel... Frågan väcktes hos mig när jag valde att läsa Uppkomlingen  av Tomas Blom. Jag valde den just för att det stod "Historisk spänningsroman" på omslaget och jag kände mig sugen på en thriller i historisk miljö. Ack så jag misstog mig... Nu är det ju så att jag inte recenserat boken ännu, har inte ens läst ut den än, men jag kan säga så mycket som att den inte alls är vad jag trodde att den skulle vara. Visst den är spännande ibland, men inte "thrillerspännande" om ni fattar hur jag menar... Har googlat ordet "Spänningsroman" för att hitta någon