header

header

tisdag 19 oktober 2010

Tänkte på en sak...

Sitter här och passar på att plugga (och blogga...) medan sonen vilar middag. Jag har just påbörjat läsningen av Feministiska litteraturanalyser 1972 - 2002, red Åsa Arping & Anna Nordenstam. Då slår det mig, undrar om någon litteraturvetare har tittat på fenomenet bokbloggar och dess inverkan på vad som läses och hur litteratur uppfattas. Det vore ju också ett ämne som man definitivt skulle lägga ett genusperspektiv på eftersom de allra flesta bokbloggare är kvinnor. Vad beror det på?  Och hur uppfattas bokbloggar/bokbloggare i den litterära världen? Ett intressant ämne tycker jag.

4 kommentarer:

Josefine sa...

Jättespännande fråga! Har du någon egen tanke om varför de flesta bokbloggarna drivs av kvinnor?

Zachan sa...

Där har du ämne till en uppsats ;) Jag ska precis skriva hemtenta/uppsats i första delkursen i Litteraturvetenskap A. En jämförelse mellan Penelope i Odysséen och Dido i Aeneiden.

...med näsan i en bok... sa...

Ja, det är en spännande fråga, men jag har inga bra svar på den. Vet inte hur det ser ut i resten av bloggvärlden, men jag får för mig att det överhuvudtaget är fler kvinnor som bloggar..?
Abosolut ett uppsattsämne, men för mig. Nja...Jag får hemtentefrågor nästa vecka...Nu förbereder jag mig inför nätseminarium som vi ska ha på fredag.
Lycka till Zachan!

Josefine sa...

Jo, det har du nog rätt i, tror även att det är fler kvinnor som läser bloggar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...