Fortsätt till huvudinnehåll

När jag vaknar finns du inte - Cat Patrick

Sedan London Lane var fem år gammal så lider hon av en märklig åkomma. Mitt i natten så raderas hennes minne vad som hänt under dagen. För att klara sig och ändå kunna ha något slags liv så skriver hon varje kväll en kort redogörelse för vad som hänt som hon sedan läser igenom så fort hon vaknar dagen efter. London minns alltså inte sitt förflutna däremot så ser hon in i framtiden. Hon ser korta fragment av saker som hon kommer att vara med om och människor hon kommer att umgås med. En dag så ser hon en begravning, men kan inte förstå vems död det är hon ser. Det får henne ur balans. Dessutom har hon börjat fundera en hel del på varför hennes pappa egentligen lämnade henne och hennes mamma och om hennes mamma verkligen berättar hela sanningen för henne. Och nya pojkvännen, varför ser hon inte honom i sin framtid? Betyder det att hennes hjärta kommer att krossas eller är det hans begravning hon ser?

Det här är en bok som riktar sig till 12-15-åringar och jag vill börja att säga att jag inte längre har någon vana av att läsa ungdomsböcker även om jag gör det allt oftare. Jag läste förstås en hel del ungdomsböcker när jag själv var tonåring, men som vuxen är det en sällan besökt genre. Jag tycker att det är svårt att bedöma ungdomsböcker och att veta vad jag skulle ha tyckt om den när jag var 12 -15 år...

Boken är spännande. Jag känner verkligen med huvudpersonen London och beundrar hennes mod och styrka. Tänk dig själv att inte ha något minne överhuvudtaget. Enda anledningen till att hon känner igen människor i sin närhet är att hon "minns" dem från framtiden. Sin pojkvän återupptäcker hon varje dag och håller ihop fförhållandet genom att noga studera sina anteckningar om honom varje dag - jobbigt! Jag har en hel del problem med logiken i boken. Det är en hel del saker som jag inte får ihop just när vi kommer till fenomenet med minnet. Ibland tar irritationsmomenten över handen och jag får svårt att fokusera på själva historien.

Jag var inte jätteförtjust i första halvan av boken, men under andra halvan så tog berättelsen fart. Man får veta mer om Londons bakgrund, hennes historia som vävs ihop med nutiden. När London slutar att acceptera sin minneförlust så blir boken riktigt spännande. Tyvärr känns slutet ofärdigt och slafsigt. Önskar att författaren hade lagt lite mer energi på att göra det bra.

Boken ges ut av B Walströms och kan köpas på Adlibris och Bokus

Andra som bloggat om boken är Bibliotekskatten, Bokpandan, Tonårsboken och Lingonhjärta

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t