Fortsätt till huvudinnehåll

Gud som haver - Ingrid Elfberg

Gud som haver är Ingrid Elfbergs debutbok, en mycket bra sådan. Den handlar om en mamma, Eva, vars två år gamle son, Sebastian, rövades bort under ett obevakat ögonblick och utsattes för grova sexuella övergrepp. När vi som läsare kommer in i historien har brottet redan skett och Sebastians förskollärare Mattias har dömts för brottet. Eva mår psykiskt mycket dåligt och har enorma skuldkänslor, det var hon som lämnade Sebastian i sandlådan på innergården för att gå och hämta hans lillasyster Julia i lägenheten. En dag dimper ett brev ner i postlådan. Det kommer från Mattias som säger att han är oskyldig (han hade erkänt i polisförhör). Eva har hela tiden burit på en obehagskänla att fel person är dömd, saker och ting går inte ihop, och efter att ha fått brevet börjar hon göra egna undersökningar. Hon får fler bevis på att någon annan begått brottet, dessutom känner hon sig iakttagen. Omgivningen däremot tror inte på henne och blir allt mer oroliga för hennes psykiska mående. Inbakat i allt detta finns även en elak svärmor, en kall make, en snäll syster och en alkoholiserad släkting (syster till svärmor).

Boken är bra och jag hade svårt att slita mig från den, ville hela tiden veta hur det skulle gå och plockade upp den vid varje liten ledig stund. Elfberg har byggt upp spänningsmomentet bra och det finns ett driv i boken. Huvudpersonen Eva är en komplicerad figur men trovärdig, sånär som på några saker. Jag har till exempel svårt att acceptera att en mamma som går och bär på en rädsla att hennes son ska rövas bort igen verkligen skulle lämna honom ensam när han sov, gå över till grannen och dricka flera glas vin... Lite tråkigt också att man (eller jag...) så tidigt i boken förstod vem som var den verklige förövaren samt att Evas man tog så liten del i berättelsen.

När jag skulle börja läsa boken var det med ett visst mått av ångest och inte utan att jag svor för mig själv och över att jag köpt en bok som handlar om en två åring (har själv en son på två år) som utsätts för övergrepp. Men Elfberg skonar sina läsare från att ta del av pojkens känslor under övergreppet och det gör det hela mindre ångestladdat, det är lättare att bära mammans känslor och avskyn för förövaren, för man hatar honom verkligen. Jag tycker också att det är bra att hon, på ett smidigt sätt, lyckats få med fakta om sexuella övergrepp och förövare, det är något vi alla bör känna till.

Kort sagt, en jättebra och spännande bok. Jag kan verkligen rekommendera den. Kolla också in hennes blogg!

Kommentarer

Den låter bra och spännande, bortsett från att jag också har en tvååring då...
Annika sa…
Jag tyckte också att den var bra när jag läste den för en tid sedan. Jag tror dock att man själv måste vara förälder, och då kanske helst också mamma, för att riktigt förstå varför Eva reagerar som hon gör.
Anonym sa…
Åh jag har glömt vem den skyldige var!!
kan du inte mejla det till mig? Benjaminochjag@live.se
Ha,ha, nä sådan service utför jag inte:) Du kanske får göra en omläsning;)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t