Fortsätt till huvudinnehåll

According to Yes - Dawn French

Jag ska börja det här inlägget med att jag älskar Dawn French. Hon är en av de roligaste människorna jag vet. Det här är den första boken av henne som jag har läst. Jag lyssnade på den som ljudbok och en bonus är att hon är en av uppläsarna. Det är nämligen flera uppläsare inblandade. Jag brukar ha lite svårt för det men i den här boken fungerade det väldigt bra. Kan också vara bra att veta att den finns översatt till svenska också, då heter den Att säga ja

Rosie Kitto är 38 år gammal och engelsk lågstadielärare. Flera år i rad framröstad som den bästa läraren på skolan. Hon har brutit upp från sitt gamla liv och på vinst och förlust tagit anställning som Nanny på Upper East Side, Manhattan, New York. Rosie klär sig gärna i så många färger som möjligt, är frispråkig och totalt olik familjen Wilder-Bingham hon nu ska arbeta hos. Hon har dessutom bestämt sig för att leva efter devisen Att säga ja, till skillnad från Wilder-Binghams som är mest van att säga Nej.

Det blir såklart rätt struligt. Rosie ställer till det för sig själv och för familjen. Hon är rolig och impulsiv vilket älskas av barnen hon tar hand om men avskys av farmodern Glenn. Glenn är matriarken som fått sin nyskilda son Kemble att flytta hem och ta barnen med sig. Det är alltså hans barn som Rosie ska sköta om. I familjen finns också ett äldre barnbarn, Glenns make Thomas och det polska hembiträdet Iva. Iva är sådär härligt butter och snäsig men sedan visar det sig såklart att hon är varmare och roligare än man först anade.

Dawn French har skrivit en riktig feelgood roman där familjen står i centrum. Både längtan efter en familj (egna barn) och hur viktigt det är att ta hand om sin familj och sina relationer. Den handlar om självförtroende, att följa sitt hjärta, mod och om att ta ansvar för sitt eget liv.

Boken började starkt med flera gapflabb, för även i skrift är Dawn French rolig. Hon är bra på att beskriva situationer så att jag som läsare verkligen ser dem framför mig och när det blir dråpligt...ja, då är det väldigt roligt! Om jag ska säga någonting negativt om boken så är det att det blir lite smörigt eller, jag kanske ska säga klyschigt, i andra halvan av boken. Första halvan innehåller en del överraskningar som smått chockar mig som läsare. Andra halvan av boken är betydligt mer förutsägbar.

Någonting som jag verkligen tycker om är hur Rosie står upp för barnen och tar deras parti. Hon ser barnen och gör det som är viktigt för dem och struntar i om hon bryter oskrivna regler längs vägen. Fler borde vara som Rosie!

Gillar du Feelgood kommer du att gilla According to Yes.

Boken (den svenska) ges ut av Printz Publishing och kan köpas på Adlibris och Bokus

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t