Fortsätt till huvudinnehåll

Bakom stängda dörrar - B.A. Paris

Jag blev tipsad om den här boken av en kollega. Måste säga att jag äntligen har arbetskamrater som gillar att prata böcker, så himla roligt!

Handling (Förlagets text):
Känner du Jack och Grace? Han är snygg och förmögen, hon är charmig och elegant. Han är en hängiven advokat som aldrig har förlorat ett mål, hon sköter hemmet och maten till fulländning och avgudar sin handikappade lillasyster. Fast de är nygifta verkar de ha allt. Man kanske inte vill tycka om dem, men man gör det. Man blir ohjälpligt charmad av deras otvungna, bekväma hem och av deras trevliga middagar. Man skulle vilja lära känna Grace bättre. Men det är svårt, för man upptäcker att hon och Jack är oskiljaktiga. Vissa skulle kalla det för äkta kärlek. Andra undrar kanske varför Grace aldrig svarar i telefon. Eller varför hon aldrig kan komma och ta en kopp kaffe, fast hon inte jobbar. Hur hon kan laga så enastående mat och ändå vara så slank. Eller varför hon aldrig verkar ha någonting med sig ut ur huset, inte ens en penna. Eller varför det sitter skyddande ståljalusier för alla fönster på bottenvåningen. Vad är det egentligen som händer bakom de stängda dörrarna.

Mina reflektioner:
Ok, ska försöka skriva någonting utan att avslöja mer än vad som avslöjas i förlagets text om boken... Jag brukar kommentera när jag har lyssnat på en bok och av någon anledning inte tycker att boken passar som ljudbok eller att inläsningen är dålig - av någon anledning så brukar jag inte nämna när det är tvärtom! Så jag börjar väl att säga att Bakom stängda dörrar är en utmärkt ljudbok. Den är spännande och man blir nyfiken på att veta mer vilket gör att det är lätt att hålla fokus på boken.

Man förstår ju rätt fort - och det här är ingen spoiler eftersom ni förstår det bara av förlagets beskrivning av boken! - att allt inte står rätt till i Jack och Graces äktenskap och att han kontrollerar henne. Det som är intressant i den här boken är på vilket sätt och hur det ser ut.

Grace har en lillasyster med Downs syndrom. Det är också Grace som har vårdnaden över henne eftersom föräldrarna skrev över den till henne i och med att de flyttade utomlands. Systrarnas relation är något av det finaste i boken och jag tycker verkligen om lillasystern (har tyvärr glömt bort vad hon heter!) som är så klok och företagsam.

Det jag hade önskat mer av är att författaren hade fördjupat sig mer i psykologin bakom det som händer i boken. Det hade gett boken ytterligare ett djup.

Jag tyckte att den här boken var helt ok. Brukar inte ge betyg men om jag skulle göra det så får den en trea av fem.

Boken ges ut av Jentas och kan köpas på Adlibris och Bokus

Andra som bloggar om boken är Saras bokblogg och Rebecka Edgren Aldén





Kommentarer

Vargnatt sa…
Hör så mycket bra om den här, måste läsa eller lyssna på den någon gång :)
@vargnatt - lyssna på den eller vänta tills den kommer i pocket :)
Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
1) Love Spells
2) lösning och botemedel mot all sjukdom
3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
4) Äktenskapstavlar
5) Graviditetsförtrollning
6) Breakup Spells
7) Döden
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
via {drogunduspellcaster@gmail.com}

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t