Fortsätt till huvudinnehåll

Kärlekens Antarktis - Sara Stridsberg

Jag visste inte vad jag hade att vänta när jag började lyssna på den här boken. Det jag visste om henne innan lyssningen var att många älskar hennes författarskap, att hon blev invald i akademin men valde att begära utträde i samband med hela Frostensson/Horace/Jean-Claude-historien och att hon har sett cool ut på bilder i samband med det.

Handling (förlagets text):
"Och det var juni, det var månaden för att försvinna, månaden för att bli hittad i stycken, månaden för att förlora sitt huvud, sin tunga och sitt kön."
En kort stund har hon funnits i världen, med dess begär, längtan och fruktan. Tills någon valde att släcka hennes liv och sprida hennes kroppsdelar i landskapet. Men barnen finns, som en gång var hennes, Valle och Solveig, som har omhändertagits av myndigheterna och placerats någonstans längs Sverigekartan. Och föräldrarna Raksha och Ivan fortsätter finnas, irrande genom Stockholm och den dödas förlorade värld. Och dödsögonblicket finns, det tar aldrig någonsin slut.

Mitt omdöme:
Den här boken fullkomligt knockade mig! Minns att jag efter att ha lyssnat klart (några månader sedan) gick omkring och rekommenderade den till allt och alla.

Berättarrösten är den mördade kvinnan, Inni, som både tittar tillbaka på sitt liv, återvänder till skogen och tiden för sin död och svävar över Stockholm och tittar ner på sina barn och sina föräldrar, följer deras liv. Boken är skriven i jagform och som läsare så befinner jag mig i Innis huvud hela tiden, och det är smärtsamt och ensamt.

Inni blev bara 24 år, en man plockade upp henne på gatan när hon sålde sin kropp, mördade henne och slängde henne som skräp, avfall, i skogen. Hon växte upp med sina alkoholiserade och grälande föräldrar och en bror som dog när han var liten. Han drunknade när det var meningen att Inni skulle passa honom. Inni vänder sig till drogerna för att dämpa sin smärta, sin ensamhet och sin ilska. Hon blir kär och träffar Shane som vill att de ska sluta med droger när de får Valle, men det går inte och tillslut så låter hon Socialtjänsten ta Valle till en annan familj. När hon blir gravid igen, med Solveig, så bestämmer hon sig för att lämna bort henne direkt efter födseln. Det är så mycket smärta i detta. För trots att hon väljer drogerna framför sina barn så älskar hon dem. Förtvivlan över att inte kunna vara den mamma som de behöver är oerhört smärtsamt.

Det finns sekvenser i boken då jag fulgråter och det gör ont i magen. Boken gick rakt igenom, direkt in i hjärtat. Jag tror det har med Stridsbergs språk att göra. Det är poetiskt utan att vara svårt och som författare så har hon inte distanserat sig till sina karaktärer överhuvudtaget. Hon är Inni när hon skriver, fantiserar jag. Men mitt i alla smärta och grymhet så finns det också värme och kärlek. Valle - som jag älskar den besvärliga ungen när jag läser. Och det finns kärlek mellan medlemmarna i den här dysfunktionella familjen som behandlar varandra så illa, ibland lyser den stark.

Mordet på Inni har en hel del likheter med fallet Catrine de Costa men Stridsberg hävdar att det inte handlar om henne. Och det kanske det inte gör. Det finns förmodligen en hel del fler fall av styckmord på prostituerade kvinnor som också har "inspirerat" till den här boken.

Läs den!

Boken ges ut av Albert Bonniers Förlag och kan köpas på Adlibris och Bokus.


Andra som bloggat om boken är och dagarna går..., Feministbiblioteket och Kulturloggen.












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t

Vad är egentligen en spänningsroman?

Hur definierar ni en spänningsroman? Är det en slasktitel på en svårbestämbar genre eller..? Det är många böcker som har den benämningen på omslaget och jag har väl inte direkt reflekterat över det tidigare. Spontant har jag tänkt att en spänningsroman är en lite mer fartfylld deckare/kriminalroman. Alltså, det ska vara action och någon slags kriminell twist, gärna en mordgåta. Jag börjar inse att jag har fel... Frågan väcktes hos mig när jag valde att läsa Uppkomlingen  av Tomas Blom. Jag valde den just för att det stod "Historisk spänningsroman" på omslaget och jag kände mig sugen på en thriller i historisk miljö. Ack så jag misstog mig... Nu är det ju så att jag inte recenserat boken ännu, har inte ens läst ut den än, men jag kan säga så mycket som att den inte alls är vad jag trodde att den skulle vara. Visst den är spännande ibland, men inte "thrillerspännande" om ni fattar hur jag menar... Har googlat ordet "Spänningsroman" för att hitta någon