Fortsätt till huvudinnehåll

Midnatt - Dean Koontz

Midnatt kom ut första gången redan 1989. Koontz har skrivit en uppsjö med böcker och även om jag läst många så har jag läst långt ifrån alla. Jag är glad att det här är en av de jag har läst. Boken börjar i ett högt tempo som håller i sig alla 546 sidor.

Det har inträffat en rad egendomliga dödsfall i den lilla pittoreska staden Moonlight Cove som ligger i norra Kalifornien. Tessa Lockland har sökt sig dit för att ta reda på vad som egentligen hände med hennes syster som myndigheterna i staden påstår har tagit livet av sig. Någonting som Tessa har väldigt svårt att tro. Ganska snabbt upptäcker hon att allt inte är som det ska, hon känner sig förföljd och stämningen i det lilla staden är långt ifrån fridfullt.

Sam Booker är en FBI agent som beger sig till staden under en täckmantel. FBI har tidigare varit i Moonlight Cove för att utreda en olycka men kände sig motarbetade av den lokala polisen och anade att det pågick någon form av mörkläggning kring olyckan. Dessutom fick de reda på att den lilla staden drabbats av ovanligt många olyckor, självmord, bränder och liknande. Sam skickas dit för att ta reda på vad det är som händer. Han kommer snabbt in på rätt spår även om han har väldigt svårt att ta till sig det han ser och hör.

Vi får också lära känna 11 åriga Chrissie som flyr för sitt liv - flyr från sina föräldrar som inte längre är vad de en gång var - och den rullstolsbundne krigsveteranen Harry som spenderar stor del av sin vakna tid med att spana ut från sitt fönster. Från sitt fönster ser han rakt in i stadens begravningsbyrå och upptäcker saker som skrämmer livet ur honom.

Koontz lägger upp berättelsen med ganska korta kapitel och byter ofta berättarperspektiv mellan dem. På så sätt håller han tempot uppe och spänningen släpper aldrig. De fyra huvudpersonerna träffar så småningom varandra och hjälps åt för att komma undan med sina liv i behåll och för att försöka få ut information till omvärlden om vad som händer i Moonlight Cove. Koontz blandar klassisk skräck med science fiction. Det gäller dock att ställa om hjärnan och komma ihåg att boken skrevs en tid då internet och datakommunikation som vi känner den idag inte existerade.

Han bygger upp karaktärerna på ett trovärdigt sätt, mitt i all action får vi ta del av deras känslor och hur de utvecklar sina relationer till varandra. Det bidrar till att vissa stycken i boken är otroligt läskiga, det är lätt att leva sig in i karaktärernas rädsla, känslor och situation. Koontz är verkligen en mästare på skräck. Ta bara scenen (jag skriver så för jag ser det framför mig som en filmscen...) när Sam har upptäck en mycket obehaglig vargliknande varelse utanför fönstret sent en regning kväll. Plötsligt vrids dens huvud mot fönstret där Sam står. Han kastar sig ner på golvet, drar med sig hunden Moose som han hoppas ska vara tyst, kravlar längs golvet så att han kan huka under fönsterbrädan och komma utom synhåll. Han hör hur varelsen närmar sig fönstret, det blir tyst sedan plötsligt:

"knack-knack-knack.
Efter den långa tystnaden fick det plötsliga knackandet Sam att rycka till, för han hade nästan bestämt sig för att varlesen hade gett sig av.
Knack-knack-knack-knack.
Det knackade på glaset som om den prövade hur kraftig rutan var eller kallade på mannen den hade sett stå där.
Knack-knack. Paus. Knack-knack-knack."

Slut på kapitlet!

Det var inte utan att jag blev lite mörkrädd av det där. Så...om du vill läsa en spännande, actionfylld bok som skrämmer livet ur dig så rekommenderar jag denna!

Boken ges ut av Bra Böcker och kan köpas på Adlibris och Bokus

Kommentarer

Eli sa…
Oj, jag totalsågade denna i bloggen förra året. Vad olika man kan tycka ibland ;)
Ja, verkligen! Måste genast gå in och läsa din sågning:)Men det är ju en sak som är kul med böcker och läsning,att det kan beröra så olika!
Det här är nog en av Koontz böcker som skrämt mig mest, den höll verkligen på att förstöra mina nerver :)
Vargnatt - skönt att höra att nånannan också tyckte den var skrämmande!
Eli sa…
Visst är det :)

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t