Fortsätt till huvudinnehåll

Slutet på mr Y - Scarlett Thomas

Ariel Munto är en före detta student i engelsk litteratur och filosofi som har ett intresse i naturvetenskap och kvantfysik. Hon skriver artiklar för en tidsskrift och för att få nya idéer lyssnar hon på ett föredrag av Professsor Saul Burlem som handlar om 1800-tals författaren Lumas mystiska bok Slutet på mr Y och myten om att det vilar en förbannelse över den. Det finns bara ett exemplar av boken och den är inlåst i ett bankfack i Tyskland. Ariel och Burlem pratar med varandra efter föredraget, det ena leder till det andra och Ariel blir doktorand hos Burlem. Ämnet hon väljer att doktorera i är tankeexperiment med utgångspunkt i bland annat Lumas teorier. Ariel hinner bara träffa Burlem ytterligare en gång, sedan försvinner han spårlöst. En dag inträffar en katastrof på universitetsområdet, en byggnad rasar samman och universitetet evakueras. På väg hem stannar Ariel till vid ett antikvariat, hon går in och av gammal vana frågar hon efter böcker av Lumas. Till sin stora förvåning har de ett exemplar av Slutet på mr Y, Ariel köper den för sina sista pengar. Hon funderar inte länge innan hon bestämmer sig för att läsa boken trots påstådda förbannelse. Det leder henne in i en värld av äventyr, resor in en okänd värld, action och kärlek. Boken behandlar många frågor kring människans uppkomst, tankens kraft, medvetandet, naturlagarna, kvantfysik, tidsresor och så vidare.

Slutet på mr Y är en väldigt speciell bok och jag har lite svårt att veta vad jag ska säga om den. Det här är en bok man skulle kunna prata länge om...Jag fick nys om boken för ganska länge sedan när det var andra i bloggosfären som hade läst boken och älskat den. Jag tyckte om boken men sällar mig inte riktigt till den lovsången. Jag håller med om vad många sagt att översättningen är under all kritik, den är oerhört slarvigt gjord och innehåller både stavfel, meningsbyggnadsfel och dåligt översatta ord. Synd och lite konstigt, särskilt med tanke på hur mycket de lagt ner på omslaget...
Jag gillar att Ariel är en sådan antihjältinna, med självdestruktiva drag, osäkerhet och sociala svårigheter samtidigt som hon är självständig och stark.
Boken är en form av äventyrssaga för vuxna, men är inte så lättläst som man skulle kunna tro. Scarlett Thomas har fördjupat sig ordentligt i teorier kring tid och rum, medvetandets ursprung, språkets betydelse (lingvistik), tankens kraft, matematik och så vidare. Jag kan inte påstå att jag förstår allting och ibland känns det som att jag läser någon populärvetenskaplig text i ett ämne som jag inte har någon förkunskap i. Det är intressant, men jag tyckte, som sagt, att det blev väldigt svårt att förstå ibland. Boken kräver sina stunder av eftertanke.
I boken reser Ariel in i en värld som Lumas kallar för troposfären, hon utforskar den och försöker förstå vad den är för någonting, teoretiserar kring den. Avsnitten om troposfären är som att kliva in i en hallucination á la Matrix eller The Cell. Allt blir så väldigt drömskt och märkligt att jag har svårt att ta det till mig. Thomas hade gott kunnat styrka en hel del i de avsnitten, jag som läsare hade fattat poängen ändå.
 Karaktären Adam hade gärna fått ta en större och tidigare roll i boken också, hade velat veta mer om honom och varför han tar de beslut han tar. Det fanns ett par lösa trådar kring honom tyckte jag.
Men, boken är bra och jag rekommenderar den verkligen om man gillar att utmana sina tankar, gillar äventyr och mysterier.
Boken är utgiven av Lindqvist Publishing (hittar tyvärr ingen hemsida att länka till...), i pocketversion av Pocketförlaget och kan köpas på Bokus, Adlibris eller Bokia

Andra som bloggat om boken är, bland annat, Stringhyllan, Boktoka; Sandras bokhylla och Fantasybloggen.

Kommentarer

Hundöra sa…
Det finns mycket annat att prata om när det gäller boken, men det jag tar upp nu är. Är inte bokomslaget lite missvisande på vad det är för typ av bok?
Nämen jag gillar omslaget, ett litet titthål på Ariel, så tänker jag..? Men vi måste absolut prata om den här boken, perfekt att ha någon att ventilera sina tankar med:)
Hannele - kan absolut rekommendera den!

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t